Τετάρτη, 21 Νοεμβρίου 2007

Θεσσαλονικη: Η wannabe [?] Αθηνα;

Οταν πρωτοπηγα στην Αθηνα, το 2002 αυτο, κοντεψα να φρικαρω. Πρωτη φορα στην ζωη μου ειχα δει οτι μπορει να χρειαστεις 2 ωρες για μια μετακινηση εντος της πολεως, πρωτη φορα ειδα τοσα πολλα μαζεμενα αυτοκινητα, πρωτη φορα ειδα τα πρωινα κινηση απο παντου προς παντου [εγω ειχα συνηθισει τα πρωινα να εχει κινηση απο τις συνοικιες προς το κεντρο]. Μαλιστα, ειχα υποσχεθει στον εαυτο μου να μην ξαναγκρινιαξω για την κινηση της Θεσσαλονικης.

Απο το 2002 εως το 2005 ανεβοκατεβαινα πολυ συχνα στην Αθηνα. Καθε φορα που πηγαινα Αθηνα, αγαπουσα ολο και περισσοτερο την Θεσσαλονικη. Ειδα πολλες και διαφορες περιοχες, ειχα την τυχη να φιλοξενηθω στα Εξαρχεια [που ειναι και η μονη περιοχη που ξεχωρισα], στα Πατησια, στα Ηλυσια [δεν ειμαι σιγουρος για το ονομα αυτης της περιοχης], στο Χαιδαρι, στο Παγκρατι, στο Αιγαλεω. Καθε φορα γυρνουσα καταχαρουμενος στην ωραια μου πολη.

Μονο που οσο μεγαλωνα και χρειαζοταν να μετακινουμαι παραπανω, ειτε λογω σχολης ειτε λογω δουλειας, τοσο και αρχισα να κουραζομαι. Και παρατηρω οτι τα τελευταια χρονια η Θεσσαλονικη, η "ερωτικη" αυτη πολη ενα μονο ξεκαθαρο μηνυμα μπορει να δωσει: οτι ειναι μια wannabe Αθηνα. Η πολη εξαπλωνεται με ραγδαιους ρυθμους, τοσο απο ανατολικα οσο και απο δυτικα. Δεν θεωρω τυχαιο το γεγονος οτι ο ΟΑΣΘ εχει δρομολογια σε ακτινα 30-40 χιλιομετρων απο το κεντρο της πολης.

Καποτε η πολη τελειωνε στην Τουμπα, στην Χαριλαου, στην Καλαμαρια. Καποτε το σπιτι μας θεωρουνταν προαστιο της πολης. Τωρα ολο και πιο πολλοι Θεσσαλονικεις διαλεγουν ενα σπιτι στην Περαια, στην Μηχανιωνα, στο Τριαδι, στο Νεο Ρυσιο, στα Βασιλικα, μιλαμε για περιοχες που απεχουν περιπου 20 χιλιομετρα απο το κεντρο. Και φυσικα, για να πανε στις δουλειες τους χρησιμοποιουν ολοι τους αυτοκινητα.Επαθα σοκ οταν ειδα κινηση απο το κεντρο της πολης προς τα ανατολικα Δευτερα απογευμα, με την αγορα κλειστη.

Φρικαρει το κεφαλι μου οταν εχω καποια δουλεια να κανω. Ειτε στο ΙΚΑ, ειτε στην εφορια, ειτε το να πρεπει να πας στο κεντρο να αγορασεις κατι. Χανεις ολη την μερα. Δεν ειναι μονο η διαδικασια να πας μεχρι την δημοσια υπηρεσια ή τον οποιοδηποτε προορισμο σου. Ειναι η ουρα, ειναι η διαδικασια μετα να βρεις ταξι ή λεωφορειο, να φας και την κινηση, να,να,να... Και αμα σου κατσει η μαλακια να πρεπει να ξαναπας, την γαμησες.

Και αναρωτιεμαι, εν τελει, τι σκατα παραπανω μου προσφερει αυτη η πολη που μερα με την μερα γινεται ολο και πιο απανθρωπη στην καθημερινοτητα της; Ενταξει, δεν λεω, οποτε θελω να παω σινεμα πηγαινω, εχω κι εγω τα στεκια μου, εχει ωραια μαγαζακια η Θεσσαλονικη, του γουστου μου. Αλλα εν τελει, δεν νομιζω οτι οι επιλογες που σου προσφερει αντισταθμιζουν τα ολοενα και αυξανομενα μαυρα της χαλια. Δηλαδη, αν ειχα την ιδια ποσοτητα δουλειας και εμενα σε μια πολη 200.000 κατοικων, αληθεια, θα ημουν χαμενος τελικα;

Και δεν ειναι μονο η πολη που αλλαζει. Ειναι και οι ανθρωποι. Γιατι η πολη ειναι αυτη που κανει τους ανθρωπους. Οπως πιστευω οτι το τερας των Αθηνων εχει κανει τους Αθηναιους πολυ σκληρους και απομακρους ανθρωπους, αυτο ακριβως το βλεπω να γινεται καθε μερα και στην πολη μου. Ρε γαμωτο, εγω θυμαμαι μια Θεσσαλονικη που δεν φοβοσουν να κανεις μια ερωτηση σε εναν αγνωστο, που εμπαινες στο λεωφορειο και μπορουσες να πιασεις συζητηση, που θα πηγαινες στα μαγαζια της γειτονιας σου και θα ελεγες καλημερα χαμογελωντας και θα ειχες ανταποκριση. Μαλλον αυτες τις φασεις τις προλαβα στα τελευταια τους.

Οσον αφορα το μελλον μου; Ας τελειωνω πρωτα με την σχολη και το φανταρικο, και αν εχω την δυνατοτητα και το καταλληλο κινητρο, με βλεπω με 2 επιλογες. Ή στο εξωτερικο ή σε καποια μικροτερη ελληνικη πολη. Δουλεια να υπαρχει, και ολα παλευονται. Ζηλευω πολυ οσους ξερω που μενουν σε μικροτερες πολεις και μου λενε οτι μπορει να εχουν να πανε σε 5 δουλειες και τελειωνουν σε μια ωρα.

26 σχολίασαν...:

Γκρινιάρης είπε...

Βρίσκω τους προβληματισμούς σου πολύ εύλογους. Αυτή η φάση που περνάει η Θεσσαλονίκη τώρα την πέρασε η Αθήνα πριν χρόνια, όταν περιοχές όπως το η Κηφισιά, η Γλυφάδα ή και πιο έξω από προάστια ξαφνικά έφτασαν να πήζουν στην κίνηση. Το καλό είναι οτι σε εσάς αυτό ΤΩΡΑ γίνεται, που σημαίνει οτι μπορεί να προληφθεί αυτή η μετάλλαξη της όμορφης πόλης σας με σωστό σχεδιασμό και μέτρα.

Η ταλαιπωρία στη συγκοινωνία δεν έχει να κάνει μόνο με το μέγεθος του πληθυσμού ή την έκταση της πόλης. Το Λονδίνο έχει 7.5 εκατομμύρια κατοίκους αλλά έχει ένα άψογο συγκοινωνιακό σύστημα. Κανείς δε χρησιμοποιεί αυτοκίνητο στο κέντρο. Στην Ελλάδα το έχουμε το βίτσιο, να παίρνουμε το αμάξι για ψίλου πήδημα. Θα μου πεις, γιατί, έχεις και εναλλακτικές; Κάποιες φορές έχεις, κάποιες όχι. Το θέμα είναι όταν υπάρχει αξιόπιστη εναλλακτική, να την προτιμάμε, κι ας σημαίνει αυτό οτι δε θα είμαστε στο σαλόνι του αυτοκινήτου μας. Αλλά πότε θα γίνει ένας σωστός συγκοινωνιακός σχεδιασμός και στην Ελλάδα, ώστε πραγματικά να το θεωρούμε χαζό να παίρνουμε το αμάξι;

Εύχομαι αυτή η αλλοίωση της μορφής και του χαρακτήρα της πόλης και των ανθρώπων να σταματήσει εγκαίρως. Sorry για το εκτενές σχόλιο.

Καλημέρα!

laplace78 είπε...

φιλε μην το λες κ οι μικρες πολεις πλεον εχουν τα @@ τους..να δεις σε κορινθο,ναυπλιο,τριπολη,αργος κινηση να χασεις την μπαλα..

Sourotiri είπε...

Γκρινιαρη, θεωρω πολυ αστειο αυτο που ειπες: "μπορεί να προληφθεί αυτή η μετάλλαξη της όμορφης πόλης σας με σωστό σχεδιασμό και μέτρα". Δεν ελπιζω ουτε κατα διανοια σε σωστο σχεδιασμο και μετρα.

Σαφως και εχεις δικιο περι Λονδινου. Και εγω οσες φορες εχω παει εξωτερικο κινηση δεν εχω δει. Το Ντισελντορφ που πηγα προσφατα, ειναι μια πολη 1εκ. κατοικων με την εκταση της Αθηνας και εχει 9 γραμμες μετρο... Πως να εχει κινηση;;;

Για την νοοτροπια του Ελληνα: Παρομοιως, δεν ελπιζω πολλα στην αλλαγη της.

Οσο για την εκταση του σχολιου σου, με χαροποιησε πολυ!

laplace78, καταρχην καλως ηρθες στο μπλογκ μου ;) Αναφορικα με το σχολιο σου, εχω κι εγω κοντινο παραδειγμα [τα Γρεβενα] και σιγουρα αν ηταν στο χερι μου θα απεφευγα μετα βδελυγμιας και τετοιου τυπου πολεις...

beniamin η δωδέκατη είπε...

Σε 10 χρόνια το πολύ κ εμείς αθήνα θα είμαστε...Δυστυχώς..

Sourotiri είπε...

Και κατι ακομη, laplace78: Στην μικρη πολη δεν το εχεις τοσο πολυ αναγκη το αυτοκινητο, πολλες αποστασεις γινονται και με τα ποδια ουτως η αλλως...

Βενιαμιν: Ακριβως, σε 10 χρονια το σπιτι μου θα θεωρειται κεντρο... ΦΡΙΚΗ!

Γκρινιάρης είπε...

Sourotiri, στην Ελλάδα έχουμε μάθει, πως άλλο το τι πρέπει να γίνει κι άλλο το τι θα γίνει... Το ερώτημα είναι οτι πόσες φορές πρέπει να πάθουμε για να μάθουμε;

agiannis είπε...

Και εγώ πάντως προς εξωτερικό με βλέπω να πηγαίνω μετά το τέλος των υποχρεώσεων...
Δεν παλεύεται άλλο η Αθήνα...

NIOBH είπε...

Mήπως είναικαιρός πια να κάνουμε πράξη την αποκέντρωση απ'τα μεγάλα αστικά κέντρα;...

isos είπε...

Είναι ο 4ος χρόνος που διαμένω στην Θεσσαλονίκη και παρατηρώ και εγώ ότι όλο και περισσότερο μοιάζει στην Αθηνά .. και μάλιστα στα άσχημα της Αθήνας . το κακό όμως είναι ότι δεν βλέπω ο σχεδιασμός τη πόλης να είναι τέτοιος που να μπορέσει να μειώσει το πρόβλημα και να δημιουργήσει τις συνθήκες αυτές που θα της επιτρέψουν να μείνει μια ανθρώπινη πόλη -γιατί ακόμα είναι .
Παραδείγματα
Το νέο δημαρχιακό μέγαρο .. καταλαμβάνει ένα σημαντικό χώρο στο κέντρο της πόλης που θα μπορούσε να είναι χώρος πρασίνου δηλαδή ποιότητας ζωής ..
Θα μπορούσε να είχε μεταφερθεί το 3οΣ.Σ εκτός πόλης και ο χώρος του να είχε αξιοποιηθεί στα πρότυπα της νομαρχίας . Αλλά πρέπει να έχουμε ένα μεγάλο Νέο δημαρχείο ..
Η χρονοβόρα και πολυδάπανη κατασκευή του μετρό θα μπορούσε να αντικαταστεί με ένα πολύ πιο σύγχρονο και με μεγαλύτερη κάλυψη δίκτυο του τραμ .. αλλά μας περισσεύουν τα λεφτά και έχουμε μεγάλη άπλα για να κλείνουμε τους δρόμους για τα έργα και γιατί να μην έχει η Θεσσαλονίκη αφού έχει η Αθηνά ?
Η επέκταση του αεροδρομίου θα μπορούσε να αντικατασταθεί με ένα αεροδρόμιο στην Δυτική Θεσσαλονίκη που θα ήταν πιο εύκολο στην πρόσβαση από την Εγνατία Οδό , και την πόλη , το λιμάνι , τα σύνορα και δεν θα επιβάρυνε ολόκληρη πόλη ..Μάλλον οι κάτοικοι της Χαλκιδικής χρειάζονται πιο άμεση πρόσβαση σε αυτό από όλη την υπόλοιπη Ελλάδα που εξυπηρετεί το αεροδρόμιο .

Αλλά μάλλον εγώ που δεν είμαι ειδικός δεν ξέρω από τέτοια πράγματα και λέω βλακείες … κρίμα

lifewhispers είπε...

δεν μπορω να π[ω οτι εχεις αδικο για την ααθηνα. δυστυχως γινεται ολο και χειροτερη με τα αυτοκινητα. την τελευται φορα που πηγα θεσαλονικη πριν απο 3 χρονακια δεν ειδα τεραστιες διαφορες στο κυκλοφοριακο. αλλα σε θαυμαζω αν οντως κανεις αυτο πουλες. να πας σ εμικροτερη πολη. παντως και στο ηρακλειο απο οπου ειμαι εγω, τα ιδια χαλια ειναι.

>Lina είπε...

όταν τα λεγα εγώ...... =Ρ

μια ώρα; ΟΤΕ, ΔΕΗ, πρωτοβάθμια, τράπεζα σε 25 λεπτά!! =)

για μένα η λύση δεν είναι απλά μια αποκέντρωση παντως. Γιατί και στα χωριά να πάμς, πάλι τα ίδια θα ΄γινουν. Οργάνωση χρειάζεται.
Οργάνωση στους δρόμους, στα έργα,, στις υπηρεσίες.


κάτι που δυστυχώς έχουν χώρες όπως η Γερμανία πχ (βασίλισσα στην οργάνωση κατ'εμέ) κι εμείς είμαστε απλά φτωχοί και αδιόρθωτοι συγγενείς των ευρωπαίων.

laplace78 είπε...

Sourotiri ευχαριστω :)

Οντως το αμαξι δεν χρειαζεται τόσο..αυτο ειναι αλήθεια..κ τα αλλα που λες στεκουν

wahia είπε...

Αμαν με το εξωτερικό και τον τέλειο σχεδιασμό τους. Εγώ είμαι στο Παρίσι τώρα και κάθε μέρα γίνεται της κακομοίρας στον δρόμο. Στο Λονδίνο έπρεπε να βάλουν διόδια στο κέντρο για να μειώσουν την κίνηση. Είπαμε είμαστε μπουρδελοχώρα αλλά έλεος πια μ'αυτό το κόλλημα ότι στο εξωτερικό είναι καλύτεροι. Είναι πολύ 80ς και πάλιωσε.

>Lina είπε...

wahia θύμησέ μου πόσους κατοίκους έχει το Παρίσι....

(βασικά πε΄ρι Γερμανίας δεν ακούω κουβέντα σχετικά με την οργάνωση, κι ας με πει κολλημένη οποιος θέλει. μπορεί ναναι 80'ς το "παράπονο", αλλά και η χώρα μας δεν άλλαξε πολύ από τότε)

Sourotiri είπε...

γκρινιαρη, αναρωτησου ποσες φορες εχουμε ηδη παθει χωρις να μαθουμε, και θα βρεις απαντηση στο ερωτημα σου. Ειμαι πολυ απαισιοδοξος με αυτον τον λαο.

αγιαννη, ωρα σου καλη κι αερα στα πανια σου ;) Καλως ηρθες!

νιοβη, δεν αρκει μονο αυτο.

ισως, πολυ ενδιαφερουσα η αποψη σου!

lifewhispers, το Ηρακλειο ειναι μια πολη που δεν θα πηγαινα ποτε :Ρ

Λινα, αυτο ακριβως εννοω, αυτα που ελεγες εσυ... Κατα τα αλλα, συμφωνω μαζι σου ;)

wahia, οι παραστασεις μου απο Γερμανια και Αυστρια μονο αυτες που περιγραφεις δεν ειναι. Σιγουρα δεν ειναι ολες οι χωρες του εξωτερικου παραδεισος, αλλα δεν κοιταω τις κακες, τις καλες κοιταω. Αντιπαρερχομαι το -αστοχο κατα την γνωμη μου- σχολιο σου περι 80ς.

mpoumpoula είπε...

δίκιο έχεις δυστυχώς...εγώ πάντως ήδη σχεδιάζω να μετακομίσω μόνιμα στη Χαλκιδική...σκέφτομαι να δώσω ένα ποσό και να κάνω μια επιχείρηση εκεί, που πίστεψέ με έχει μεγαλύτερα ποσοστά επιτυχίας από το να επενδύσεις σε μια μεγάλη πόλη και οι ανάγκες στις επαρχιακές πόλεις και χωριά είναι μεγάλες.
Και να σου πω και κάτι άλλο???? στο κάτω κάτω....σαν τη Χαλκιδική πουθενά!χαχαχα
φιλιά

Sourotiri είπε...

μπουμπουλα, καθολου ασχημη ιδεα ;)

anisixos είπε...

Πολυ μου αρεσε αυτο το ποστ.Χαιρομαι που το βλεπεις και συ ετσι σουρωτηρι.Καταλαβαινεις επομενως και τη δικη μου θεση.Παντως εισαι τυχερος που μενεις Θεσσαλονικη.Δεν ξερω αν ειναι ετσι οπως τα λες, αλλα απο εδω ειναι σιγουρα καλυτερα.

Συνήθης Ύποπτη είπε...

Να πω, με τη σειρά μου, πως συμφωνώ με αυτά που λες και σαν όνειρό μου έχω να φύγω εξωτερικό, να περνάω 1-2 χρόνια σε διάφορες πόλεις για δουλειά κι έπειτα από καμιά δεκαριά χρόνια Κύθηρα.

Μια κίνηση που μπορεί να γίνει άνετα από όλους μας, χωρίς να βασιζόμαστε σε κανένα κράτος να φτιάξει τις συγκοινωνίες είναι το carpooling . Στην Αμερική υπάρχει ακόμη και ειδική λωρίδα για carpool.

Και το άσχετό μου να γράψω βεβαίως. Είναι τα Ιλίσσια από τον Ιλισσό. Ή με ένα σ. Όπως βολεύεσαι. Απλά, γιατί έτσι όπως γράφτηκε θυμίζει Ηλύσια Πεδία. Sorry, για τη σπαστικότητά μου.
Φιλιά!

NIOBH είπε...

Σουρωτήρι..το ξέρω πως δεν αρκεί μόνο η αποκέντρωση, αλλά όταν σκεφτώ πως η Ελλάδα έχει δέκα εκατομμύρια πληθυσμό και τα πεντέμιση είναι στην Αθήνα, πες μου εσύ τί θα σου έρθει πρώτο στο μυαλό!!

>Lina είπε...

ύποπτη, είχαμ εκάνει ένα ποστ για το καρπούλινκγ....

δεν υπάρχει πε΄ριπτωση ο ελληνας να συμμετάσχει σε κα΄τι τέτοιο, όπως θα ξέρεις κι ε΄συ!!

(το είχα δει με τα μάτια μου στο μόναχο πάντως να λειτουργεί)

Sourotiri είπε...

anisixe, αναφορικα με την πολη καταλαβαινω οτι η Αθηνα μπορει να ειναι μια φρικτη πολη, και σε αυτο συμφωνουμε, διαφωνω ομως στην τραγικοποιηση των πραγματων που κανεις.

Συνηθη υποπτη, θεωρω οτι η νοοτροπια μας δεν επιτρεπει το καρπουλινγκ να ανθισει. Και καλα εκανες και με διορθωσες!

Σοφία είπε...

Θα συμφωνήσω με την Wahia. Μην ακούτε εξωτερικό και τρέχουν τα σάλια σας λες και είναι η γη της επαγγελίας. Ναι, το Λονδίνο έχει καλές συγκοινωνίες, αλλά έχει και φοβερή κίνηση (και διόδια, και έλλειψη πάρκιν). Είναι καλά όταν μένεις στο κέντρο και ταξιδεύεις με μετρό εκτός ωρών αιχμής, αλλά για μείνε λίγο πιο έξω και να μετακινήσαι 8 η ώρα το πρωί προς κέντρο και 5 το απόγευμα από το κέντρο και τα ξαναλέμε. Ο τουρίστας αυτά δεν τα βλέπει, γιατί στις 8 η ώρα ή κοιμάται ή παίρνει πρωινό στο ξενοδοχείο του, άσε που δεν μένει ποτέ εκτός κέντρου. Και στην Αθήνα άμα μένεις στην Πλάκα, μια χαρά είναι τα πράγματα.

Συν ότι στο Λονδίνο ειδικά οι τιμές των εισιτηρίων και των ταξί είναι τσουχτερότατες. Την περασμένη Κυριακή πήραμε ταξί από έναν σταθμό τρένου στο κέντρο της πόλης μέχρι το σπίτι. Κάναμε *άπειρη* ώρα στην κίνηση και πληρώσαμε 35 λίρες (50 ευρώ). Και μην μου αρχίστε την καραμέλα με τους μισθούς, γιατί δεν είναι πενταπλάσιοι των ελληνικών σε καμία περίπτωση για να δικαιολογείται το ποσό. Ξέρω ανθρώπους στο Λονδίνο, εργαζόμενους, οικογενειάρχες, που δεν έχουν μπει ποτέ σε ταξί, απλά γιατί δεν τους φτάνουν τα χρήματα.

Δεν λέω ότι στην Ελλάδα είναι όλα καλά, αλλά στις περισσότερες μεγάλες πόλεις, πρωτεύουσες κ.λπ. η ποιότητα ζωής είναι λίγο-πολύ ίδια.

>Lina είπε...

σοφία απλά έτυχε κι εγώ κι ο σωτήρης να έχουμε συγκεκριμένες πόλεις στο μυαλό μας και το ανάογυμε στο εξωτερικό γενικά.

συγκεκριμένα για το Λονδίνο έχω ακούσει κι εγώ τα χειρότερα.

Σοφία είπε...

Δεν διαφωνώ. Απλά εγώ για το Λονδίνο ξέρω, για το Λονδίνο λέω. Τώρα αν πέντε πόλεις στη Γερμανία έχουν καταφέρει και έχουν λύσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα αυτό δεν το ξέρω, αλλά άλλο να μιλάς για το "εξωτερικό" και άλλο για κάποιες συγκεκριμένες πόλεις μιας συγκεκριμένης χώρας.

Πάντως εδώ στην Αγγλία όλες οι μεγάλες πόλεις είναι το ίδιο - πάρα πολύ κίνηση - και στις πόλεις που δεν υπάρχει μετρό, ακόμα χειρότερα.

laxanaki είπε...

Εξωτερικό ψηφίζω και γω που ένω αθήνα... η κατάσταση δεν παλεύεται... (αυτή την κίνηση της Θεσ/νικης πως την αντέχετε βρε παιδια!!)