Πέμπτη, 3 Απριλίου 2008

Τελικα ποιος δικαιουται να λεγεται Μακεδονας;

Οι προπαππουδες μου ειναι γεννημενοι και μεγαλωμενοι στον Ποντο. Στην πορεια, μετακομισαν στην [σημερινη ελλαδικη] δυτικη Μακεδονια.

Οι παππουδες μου ειναι ολοι γεννημενοι και μεγαλωμενοι στην [σημερινη ελλαδικη] δυτικη Μακεδονια.

Οι γονεις μου ειναι γεννημενοι στην [σημερινη ελλαδικη] δυτικη Μακεδονια και μεγαλωμενοι ο ενας εκει, και ο αλλος στην Γερμανια.

Εγω ειμαι γεννημενος και μεγαλωμενος στην Θεσσαλονικη.

Εχω το δικαιωμα να αυτοαποκολουμαι Μακεδονας, ενω ξερω οτι ιστορικα δεν εχω καμμια σχεση;

Εγω λεω πως οχι.

Ειμαι αρκετα πεπεισμενος πως δεν ειμαι κανενας απογονος κανενος Μεγαλεξανδρου, και φυσικα, δεν εχω ιδεα τι ριζες ειχαν οι προπαππουδες μου. Κανεις δεν μπορει να μου πει με σιγουρια αν ο προπαππους μου ηταν καν "καθαρος" Ελληνας ή Τουρκος ξερω 'γω. Το οτι μιλαω απταιστα ελληνικα δεν σημαινει αυτοματα οτι ειμαι και απογονος Ελληνων, σωστα;

Και τοτε ρε παιδια, ποιος λεγεται Μακεδονας και ποσο σιγουρος μπορει να ειναι για αυτο; Αληθεια, πιστευει κανεις οτι θα βρει πολλους που ξερουν οτι ειναι απογονοι των αρχαιων Μακεδονων; Εγω πιστευω κανεναν.

Η ερωτηση παραμενει: Ποιος εχει το δικαιωμα να λεγεται Μακεδονας;
Πιθανες απαντησεις:
1) Οποιος γεννιεται στην σημερινη ελλαδικη Μακεδονια;
2) Οποιος ειναι απογονος Ελληνων [αλλα δεν μπορει να ειναι σιγουρος για αυτο, προφανως] και γεννιεται σε αυτην την περιοχη;
3) Οποιος ειναι τυπικα ελληνικης υπηκοοτητας και γεννιεται σε αυτην την περιοχη;
4) Ολα τα παραπανω;

Ακουω ;)

29 σχολίασαν...:

Princess είπε...

Θα ελεγα, πως οπως και με τους Αθηναίους, θα πρέπει να ειναι τουλάχιστον δυο γενιές πισω γεννημένοι και μεγαλωμένοι στον τοπο.. Για να λέγονται Μακεδόνες, ή αθηναίοι αντίστοιχα... διαφορετικά απλά κατάγονται απο τον τοπο αυτο..

Sourotiri είπε...

Γρηγορο πιστολι πριγκηπισσα :)

Αρχιζω λοιπον τις αποριες μου, πανω στην απαντηση σου:

1) Και οι Σκοπιανοι, οπως και μερικοι Βουλγαροι, ειναι τουλαχιστον δυο γενιες πισω μεγαλωμενοι στον γεωγραφικο χωρο της Μακεδονιας... Κι αν δεν ειναι θα ειναι σε λιγα χρονια... Αυτο τους κανει Μακεδονες τελικα;

2) Αυτο αφορα και τους μεταναστες; Εννοω μεταναστες που ερχονται εδω και μεγαλωνουν τωρα ας πουμε τα παιδια τους, σε λιγα χρονια οι απογονοι αυτων θα θεωρουνται το ιδιο Ελληνες [ή Μακεδονες, ή Αθηναίοι, αντιστοιχα] οσο εμεις σημερα;

Princess είπε...

λοιπον κοιτα: μου αρεσει να λεω οτι ειμαι κρητικιά, επειδή εχω ολα τα χαρακτηριστικά κι ολη την τρέλλα, κι επειδη η μαμα μου γεννηθηκε εκει. Αλλα ειμαι κρητικιά; Η μαμα μου ζει απο τα δεκαοχτω της στην Αθηνα, ο μπαμπάς μου γεννηθηκε εδω, κι ο παππους μου ηρθε στην Αθηνα δεκα χρονων παιδι, τρεχα γυρευε απο που! Ειμαι Αθηναία; Αν ειμαι αθηναια, τοτε κι ο αλλοδαπος που εχει γεννηθει εδω, απο γονεις που γεννηθηκαν εδω, αθηναίος δε θα ειναι; Κι ο "Μακεδόνας" των Σκοπιων, αν η περιοχή που γεννηθηκε κι εζησε λεγοτανε παντα Μακεδονια, Μακεδονας δε θαναι; Αυτος που γεννηθηκε και μεγάλωσε στη Βορειο Ηπειρο, ειναι Βορειοηπειρώτης, ακομα κι αν η περιοχή -νομιζω- δεν υφισταται επισημα πια...

Sourotiri είπε...

Ερχεσαι στα λογια μου... Λογικα ειναι νομιζω τα ερωτηματα αυτα και πολυ θα ηθελα καποιος να μου τα απαντησει και να με καλυψει.

Υ.Γ. Αλλο πραγμα τι "μου αρεσει" να λεγομαι, και αλλο πραγμα τι "πραγματικα ειμαι", διαφωνεις; Κι εμενα μπορει να μου αρεσει να λεγομαι Ζουαζιλανδος...

Princess είπε...

Ναι, αλλα εσενα η μαμα σου δε γεννήθηκε στη Ζουαζιλάνδη... η δικιά μου γεννηθηκε στην Κρητη, εχω μια βαση -και πολλα χαρακτηριστικά! Εχω στο μαγαζί κατι μπομπίρια μαυράκια, που οι γονεις τους ειναι γεννημένοι εδω, ή εχουν ερθει και ζουν χρονια εδω: Μεθαυριο που θα γινουνε ολα τους διομιση μετρα το καθενα, θα καμαρώνουμε που θα γινουνε μπασκετμπωλιστες της εθνικής.. αλλα τωρα ειναι μετανάστες;

>Lina είπε...

ζουαζιλανδέ μου εσυ!!!

σε έναν τόπο που κατοικείται από τόοοσο παλιά και περάσανε φυλές και φυλές, οι ονομασίες αποτελούν πρόβλημα.

μακεδονες, θράκες και τόσοι άλλοι τίτλοι... καλύτερα να προτείνουμε λύσεις λοιπόν.

Sourotiri είπε...

Πριγκιπησσα ασφαλως και εχεις ριζες απο την Κρητη, αλλα επισης προφανως Κρητικια δεν σε λεει κανεις. Οσο για αυτο περι μεταλλιων των μαυρων... Μην πας μακρια... Ο Καχι Καχιασβιλι ειναι χαρακτηριστικο παραδειγμα "μεταγραφης" :)

Λινα, ολοι θελουν τον Ζουαζιλανδο τους :))) Αναφορικα με τις λυσεις... Η θεση μου ουτως η αλλως ειναι μακρια απο ολα αυτα, μιας και πιστευω οτι ολοι μας ειμαστε απλα κατοικοι του πλανητη Γη.

Γκρινιάρης είπε...

Sourotiri δε βγάζεις άκρη με αυτά τα πράγματα.

Πιάσε όπως και η Princess τους Αθηναίους, ή οποιοδήποτε άλλον τόπο και πληθυσμό. Και γιατί δύο κια όχι τρεις γενιές; Και γιατί τρεις και όχι μία; Και δηλαδή αν είναι από το τάδε χωριό ο παππούς του αλλά αυτός δεν έχει πάει ποτέ των ποτών και έχει ζήσει όλη του τη ζωή στη Λαμία, και έχει μεγαλώσει στη Λαμία, και μιλάει με τον τοπικό ιδιωματισμό, δεν είναι Λαμιώτης επειδή ο παππούς του δεν ήταν από κει;

Το θέμα της Μακεδονίας βέβαια είναι πιο πολύπλοκο από αυτό το τοπικιστικό. Για πολλούς λόγους.

Sourotiri είπε...

γκρινιαρη, ακριβως, δεν βγαζεις ακρη, οπως ειπες κι εσυ, δεν υπαρχει κανενα λογικο κριτηριο για το πως θα αυτοαποκαλουμαστε. Αναφορικα με το θεμα της Μακεδονιας, ισως με μια τετοια προσεγγιση να μην ειναι και τοσο πολυπλοκο οσο φαινεται.

Βαλαμε γραμμες πανω στον χαρτη, βαλαμε ταμπελες μεσα στους γεωγραφικους τοπους, και κλειστηκαμε μεσα σαν ζωα με κλουβια.

Princess είπε...

διορθωση σουρωτηράκιον: τα ζωα δεν ειναι ηλιθια να πανε να κλειστουνε σε κλουβιά, οι άνθρωποι τα κλείνουνε...

Σοφία είπε...

Εξαρτάται από το τι εννοείς όταν λες "Μακεδόνας". Πάππου προς πάππου μέχρι αρχαιοτάτων χρόνων κανείς δεν μπορεί να ξέρει από πού κρατάει η σκούφια του, και όλα αυτά τα περί Μ. Αλεξάνδρου είναι φούμαρα.

Ούτε συμφωνώ με τον ορισμό ότι πρέπει να πηγαίνεις 1 ή 2 ή 3 γενειές πίσω, γιατί ας πούμε εγώ γενήθηκα και μεγάλωσα σε μια πόλη από την οποία δεν είναι κανένας από τους γονιούς μου ή τους παπούδες μου, ούτε είχαν καμία σχέση μεταξύ τους, οπότε εγώ από πού είμαι; Από κάποια από τις 4 περιοχές που κατάγονται οι παπούδες μου, από κάποια από τις 2 που κατάγονται οι γονείς μου ή από εκεί που γεννήθηκα και μεγάλωσα εγώ;

Sourotiri είπε...

Σοφία, ελα ντε :) Η πλακα ειναι οτι πολλοι απο τους πιθανους ορισμους που προσπαθουμε να δωσουμε, βολευουν απιστευτα τους Σκοπιανους που θελουν να λεγονται Μακεδονες...

An-Lu είπε...

Εδώ νεοακαληδονίτισσα!
(είμαι μουρλό, το ξέρω ;-)

Archimides είπε...

Όπως είπες Σουρωτήρη, είμαστε κάτοικοι του πλανήτη γη, αλλά είμαστε και γήινοι? που ξες ότι δεν ήρθε από κάπου αλλού το γένος μας? οκ το τραβηξα κ ψόφησε...
Παρεμπιπτόντως, πιστεύω ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να αυτοαποκαλείται όπως θέλει. Αν εγώ νιώθω κ θέλω να λέγομαι Ζουαζιλανδός, θα λέγομαι. Κι όποιος δε μ' αφήσει θα του σπάσω το κεφάλι. Όπως κάνανε και πολλοί επαναστάτες Έλληνες που μετά από 400 χρόνια τους αποκαλούσαν Τούρκους, πλέον. μουμπλε μουμπλε

Sourotiri είπε...

an-lu, ο,τι πεις ;)

αρχιμηδη, εγω ειμαι σιγουρα εξωγηινος :))))

Maroulakos είπε...

Όσοι δικαιούνται να λέγονται και Κύπριοι

Sourotiri είπε...

maroulako, θα ελεγα οτι η απαντηση σου δεν ειναι καθολου κατατοπιστικη. Θα ηθελες να ριξεις λιγο παραπανω φως;

Maroulakos είπε...

Θα ρίξω φώς.
Δεν υπάρχει Μακεδονικό έθνος όπως δεν υπάρχει και Κυπριακό Έθνος.

Στην Κύπρο ζουν κάτοικοι οι οποίοι ανήκουν στο ελληνικό (ελληνοκύπριοι) και στο τουρκικό έθνος (τουρκοκύπριοι).
Κάνενας από τους κατοίκους του νησιού δεν ανήκει στο κυπριακό έθνος, διότι πολύ απλά αυτό δεν υπάρχει.

Ομοίως σήμερα ούτε και Μακεδονικό έθνος υπάρχει.
Σήμερα στον χώρο που υπήρχε η αρχαία Μακεδονία, ζουν άνθρωποι που ανήκουν σε πολλά έθνη (ελληνικό, αλβανικό, βουλγάρικο).

Για αυτό τον λόγο οι κάτοικοι των Σκοπίων πρέπει να προσδιορισθούν εθνικά και όχι να καπηλευθούν την ιστορία των αρχαίων Μακεδόνων μόνο και μόνο επειδή έτυχε να εγκατασταθούν στον χώρο της Αρχαίας Μακεδονίας, όταν οι συγκυρίες ήταν διαφορετικές.

Sourotiri είπε...

Ωραια η οπτικη σου μαρουλακο, δεν το ειχα σκεφτει ετσι. Βεβαια εγω προφανως δεν αναφερομαι στο εθνος, αλλα στην ονομασια της καταγωγης.

Maroulakos είπε...

Και εγώ εξήγησα γιατί οι κάτοικοι των Σκοπίων δεν πρέπει να ονομαστούν Μακεδόνες.
Γιατί με αυτόν τον τρόπο καπηλεύονται κάτι που δεν είναι δικό τους.
Όπως ισχυρίζεσαι μπορεί να μην είμαστε απευθείας απόγονοι των αρχαίων Μακεδόνων και να μην έχουμε το δικαίωμα χρήσης του ονόματος, αλλά άλλο τόσο δεν έχουν δικαίωμα χρήσης του ονόματος και οι βόρειοι γείτονές μας.
Εθνολογικά οι Αρχαίοι Μακεδόνες ήταν Έλληνες και όχι Σλάβοι.
Οι βόρειοι γείτονές μας προπαγανδίζουν την ύπαρξη Μακεδονικού Έθνους, Γλώσσας και φυσικά ότι είναι απόγονοι του Μεγάλου ΛΑέξάνδρου.

Princess είπε...

Βαση της λογικής, ακόμα και οι Ινδοι θα μπορουσαν να ειναι απογονοι μακεδόνων ρε παιδια...

Maroulakos είπε...

Υπάρχει μία φυλή (οι Καλάς) στην Ινδία που μιλούν μία Ελληνική διάλεκτο και υποστηρίζουν ότι είναι απόγονοι των αρχαίων Μακεδόνων.

Maroulakos είπε...

http://abnet.agrino.org/htmls/D/D012.html

Maroulakos είπε...

http://www.hri.org/MPA/kalas/kalas.html

Συγγνώμη που τα βάζω ένα ένα, αλλά μου έρχονται και ένα ένα στο μυαλό.

Μπουρμπουλήθρα είπε...

σουρωτηρι, ειναι περιεργο θεμα ολο αυτο με την μακεδονικη καταγωγη. ουτε εγω πιστευω οτι υπαρχουν απογονοι του Μεγα Αλεξανδρου. μονο ο εθνικισμος εξυπηρετειται απο αυτη την κατασταση.

Jason είπε...

Απλά υπάρχουν κάποιοι που δε δικαιούνται να αποκαλούνται Μακεδόνες.

πχ. αυτοί που είναι σλαβικής καταγωγής, μιλάνε κάτι σα βουλγάρικα και έχουν γεννηθεί σε ένα μέρος που αυτοί αποκαλούσαν Βαρδάρσκα.

Επίσης, η ζώρα είναι Σουαζιλάνδη με -σ και η πλάκα είναι ότι τυχαίνει να ξέρω ένα παιδί που η μαμά του είναι από εκεί...

antarths είπε...

oloi paidia toy 8eoy eimaste...ektos apo topn aderfo moy poy moy spaei ta neyra....ektos toy mpous poy moy thn dinei....kai ektos thn farmakhs poy me kolazei!!!

Sourotiri είπε...

maroulako, με εντυπωσιασες με το λινκ, τι μαθαινει κανεις ;))) [Σορρυ για την καθυστερημενη απαντηση]

μπουρμπουληθρα, οχι μονο ο εθνικισμος, αλλα και η αποβλακωση και η προσηλωση σε διαφορα πολιτικα παιχνιδια...

jason, συμφωνω, αλλα δεν νομιζω οτι και εμεις δικαιουμαστε να χρησιμοποιουμε αυτο το ονομα. Τον λογο τον ανεφερα πριν.

ανταρτη, ;)))

Ανώνυμος είπε...

Μακεδονας σαν τι ομορφιες μου?
Σαν προσδιορισμος γεωγραφικος η σαν εθνοτητα?
Το γεγονος οτι ο πατερας μου γεννηθηκε στη Λεσβο και 6 γενιες πισω βρισκω το επωνυμο μου σιγουρα με κανει Μυτιληνιο κι ας εχω γεννηθει Αθηνα. Αλλα το Μυτιληνιος ειναι προσδιορισμος τοπου και οχι εθνοτητας. Ειμαι Ελληνας.
Οι μακεδονες δεν ειναι εθνος. Υπαρχουν Ελληνες Μακεδονες,Βουλγαροι μακεδονες ακομα και Τουρκοι Μακεδονες. Γιατι καποιοι ξυπνιοι να τους στερησουν το δικαιμα να χρησιμοποιουν αυτο τον τοπικο προσδιοιρισμο γαι τον εαυτο τους αμα το θελουν?
Καδεν ειναι γιαμενα τοσο να εισαι εθνικιστης οσο το να πολεμας τον εθνικισμο των συμπατριωτων σου θυμαζοντας καιεπαινωντας το φανατισμενο εθνικισμο των αλλων...