Τετάρτη, 25 Ιουνίου 2008

Μαλακιες γονεων παιδευουσι τεκνα

Πολλες φορες εχω δει με τα ματια μου ή μου εχουν μεταφερει λαθη γονεων που ταλαιπωρουν παρα πολυ τα παιδια τους... Ολα αφορουν την πορεια τους στο σχολειο, τις επιλογες στο μηχανογραφικο, στις πανελληνιες...

Παραδειγμα πρωτο:
Πριν 6 χρονια ανελαβα ενα ιδιαιτερο. Επροκειτο για ενα παιδι με διαφορες μαθησιακες δυσκολιες, πλην ομως φιλοτιμο και εργατικο. Παρολαυτα, το μυαλο του δεν εφτανε για πολλα πραγματα. Το παιδι τελειωνει την τριτη γυμνασιου μετα κοπων και βασανων και πιανω μια κουβεντα με την μανα του, συμβουλευοντας την να το στειλει σε ΤΕΕ και οχι σε ενιαιο λυκειο. Οι λογοι; Καταρχην το παιδι δεν θα μπορουσε να ανταπεξελθει στην υλη του λυκειου, στις δυσκολιες που θα παρουσιαζαν τα μαθηματα. Κατα δευτερον καποια στιγμη το παιδι θα ερχοταν αντιμετωπο με πανελληνιες εξετασεις, με προβλεψιμα -κακα- αποτελεσματα. Στο ΤΕΕ τουλαχιστον θα τελειωνε οπως τελειωνε με ενα χαρτι ειδικοτητας που θα σημαινε κατι.

Τον Σεπτεμβριο ξαναπαω στο σπιτι τους και μου ανακοινωνουν πως αποφασισε να παει ενιαιο λυκειο. Προσπαθησα να μην δειξω την εκπληξη ή την δυσαρεσκεια μου, στο κατω κατω δικο τους ειναι το παιδι. Κατι το "πρεστιζ" του ενιαιου λυκειου, κατι οι φημες για τις κακες παρεες στο ΤΕΕ, εστρεψαν τους γονεις να την γραψουν στο ενιαιο. Το παιδι δεν ειχε γνωμη, και καλως κατα την γνωμη μου, γιατι και η κριση του δεν ηταν και ο,τι καλυτερο. Οχι οτι η κριση των γονιων ηταν και ο,τι πιο ευστοχο...

Καναμε μαθημα στην Α' Λυκειου και απο ενα σημειο και μετα εγινα το παιδι για ολες τις δουλειες. Μεχρι και αγγλικα καναμε, την βοηθουσα να γραψει εκθεσεις "με λαθη" οπως μου ελεγε, για να μην καταλαβει η καθηγητρια οτι την βοηθησα. Αρχη μου ηταν πως δεν αναλαμβανω μαθητη απο Β' Λυκειου και πανω, και ετσι στο τελος της Α' η συνεργασια μας τελειωσε. Δεν χασαμε ομως επαφη. Και ετσι, στην αρχη της Β' Λυκειου εμαθα πως το παιδι θα παει τεχνολογικη κατευθυνση.

Το θεμα ειναι πως ειχα πει στους γονεις πως στην θεωρητικη κατι θα εκανε, μιας και ειχε εφεση στο να μαθαινει πραγματα απ'εξω, ακομη κι αν δεν τα καταλαβαινε. Μια ιστορια, τιποτα λατινικα θα τα εγραφε. Κι ομως, το παιδι πηγε τεχνολογικη. Και βρεθηκε μπροστα στα μαθηματικα και την φυσικη κατευθυνσης και τα κοιτουσε σαν κινεζικα. Στην Β' Λυκειου εκανε φροντιστηριο και οχι ιδιαιτερο, και ετσι μεσα στο τμημα χαθηκε, ηταν σαν να μην πηγαινε.

Και εφτασε η Γ' Λυκειου. Και το παιδι ηρθε αντιμετωπο με την δοκιμασια των πανελληνιων εξετασεων. Ξεκινησε ιδιαιτερα στα περισσοτερα μαθηματα, και πραγματικα το πιστευω οτι δουλευε πολυ, εκανε πολυ σκληρη προσπαθεια. Ομως, στις εξετασεις, ο μεγαλυτερος βαθμος της ηταν η εκθεση: 8. Μιλησα μαζι της και μου ειπε πως "σκεφτομαι να ξαναδωσω του χρονου [!!!]". Αργοτερα εμαθα πως αυτη η ιδεα δεν ηταν της ιδιας [αλιμονο, το παιδι ανυπομονουσε να τελειωσει το μαρτυριο του σχολειου] αλλα των γονεων.

Λαθος επιλογη λυκειου, λαθος επιλογη κατευθυνσης, και να ξαναδωσει πανελληνιες;;;; Αυτο το παιδι οσες φορες και να δωσει εξετασεις το δεκα δεν υπαρχει περιπτωση να το περασει. Αλλα ρε γαμωτο, πες οτι το περναει το 10 και παει σε μια σχολη. Πως σκατα θα την βγαλει;;; Εχει φτασει το παιδι να ειναι 18 και να εχει ενα απολυτηριο λυκειου [για lower πχ αφηστε το] μονο, και αντι να το βαλουν το παιδι να μαθει μια τεχνη ή κατι χειρωνακτικο, σκεφτονται να το βασανισουν κι αλλο!!! Παντελης ελλειψη αυτογνωσιας... Δυστυχως...

Παραδειγμα 2ο:
Ενας αλλος μαθητης μου το εχει μερακι να γινει πληροφορικαριος. Μου ειχε δηλωσει αρχης εξαρχης οτι θα παει τεχνολογικη κατευθυνση, οπως και ο διδυμος αδερφος του. Ομως, στα θετικα μαθηματα δεν τα παει καθολου καλα, και δεν ειμαι σιγουρος οτι οφειλεται στην τεμπελια του αυτο. Ειναι ολοφανερο στα ματια μου οτι το παιδι δεν εχει εφεση στα μαθηματικα και την φυσικη, αλλα κλινει προς τα θεωρητικα μαθηματα και μαλιστα τα καταφερνει με μεγαλυτερη ευκολια!

Οσες φορες πηγα να του κανω κουβεντα οτι η τεχνολογικη ισως να ειναι η λαθος κατευθυνση για αυτον, αντιδρουσε, γιατι του χαλουσα το ονειρο της πληροφορικης. Στην Α' Λυκειου λοιπον, πηγε να γραψει εξετασεις, και οι βαθμοι του στην Αλγεβρα, την Φυσικη και την Γεωμετρια ηταν 5,4,5 αντιστοιχα. Στα δε αρχαια πηγε αδιαβαστος [το ηξερα, μου το ειχε πει] και πηρε ενα αξιοπρεπεστατο 14!

Ευτυχως σε αυτην την περιπτωση, η μανα του εχει παρει χαμπαρι οτι η τεχνολογικη ειναι λαθος για αυτον. Και ευχομαι να του αλλαξει γνωμη. Αν ομως αυτο το παιδι παει τεχνολογικη και βρει μπροστα του θεωριες αριθμων, παραγωγους, ολοκληρωματα και μιγαδικους, θα χασει τα αυγα και τα καλαθια.

Παραδειγμα 3ο:
Το μηχανογραφικο δελτιο. Ποσες φορες εχω δει παιδια να κανουν λαθος το μηχανογραφικο τους... Το συνηθεστερο ειναι οτι βαζουν τις σχολες συμφωνα με τις περσινες βασεις τους [απο την μεγαλυτερη στην μικροτερη]. Παιδια, ΟΙ ΣΧΟΛΕΣ ΣΤΑ ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΑ ΔΗΛΩΝΟΝΤΑΙ ΜΕ ΣΕΙΡΑ ΠΡΟΤΙΜΗΣΗΣ!!!! ΓΡΑΨΤΕ ΣΤΑ ΑΡΧΙΔΙΑ ΣΑΣ ΤΙΣ ΠΕΡΣΙΝΕΣ ΒΑΣΕΙΣ. ΠΡΩΤΟ ΒΑΖΕΤΕ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΘΕΛΕΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ, ΔΕΥΤΕΡΟ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΘΕΛΕΤΕ ΛΙΓΟ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΚΑΙ ΠΑΕΙ ΛΕΓΟΝΤΑΣ.

Γιατι; Γιατι ρε παιδια οταν παρουν το μηχανογραφικο σας, θα δουν τις σχολες με την σειρα. Περναει στην Α σχολη; Αν ναι, σας βαζουν εκει. Αν οχι, βλεπουν αν περνατε στην δευτερη σχολη και παει λεγοντας. Οι βασεις των περσινων ετων ειναι απλα ενας δεικτης για το πως ηταν ΠΕΡΣΙ τα πραγματα και καμμια σχεση δεν εχει με το ΦΕΤΟΣ. Αν περσι πχ τα παιδαγωγικα εισηγαγαν 1000 απο τους 10000 που τα ζητησαν, λογικο ειναι να εχουν υψηλοτερη βαση απ'ότι αν η αναλογια ηταν 1000 προς 4000 αντιστοιχα. Γιατι; Γιατι παιρνουν παντα τους 1000 καλυτερους. Η ζητηση των σχολων ειναι αυτη που διαμορφωνει τις βασεις [μιας και ο αριθμος των εισακτεων ειναι πανω κατω δεδομενος]. Ετσι εξηγειται το φαινομενο των παιδαγωγικων, που πριν 5 χρονια ειχαν βαση στο 13 και σημερα εχουν βαση στο 18. Αυξηθηκε η ζητηση τους.

Σε περιπτωση που θελεις την Α σχολη και δεν την δηλωσεις, φαντασου φετος να μην ζητηθει απο πολλους απο τους συμμαθητες σου και να πεσει η βαση τοσο ωστε να περνας. Ποσο μαλακας θα νιωσεις;;;

Δυστυχως ομως, πολλες φορες γινονται μαλακιες που ειναι κρισιμες για την πορεια των παιδιων... Και ειναι κριμα.

14 σχολίασαν...:

laplace78 είπε...

poso dikio exeis..

ΠΡΕΖΑ TV είπε...

Ερωτηση:Ποιος ερχεται να σπουδασει Θεσσαλονικη απο του χρονου;;;;;

γυάλινο δάκρυ είπε...

Πολλές φορές οι γονείς αναγκάζουν και πιέζουν τα παιδιά τους να κάνουν κάτι (π.χ. ενιαία λύκεια, ΑΕΙ) χωρίς τα ίδια να μπορούν ή να το θέλουν για να έχουν "κύρος" ή για να βγάλουν τα δικά τους απωθημένα απ' αυτά που δεν κατάφεραν όταν ήταν οι ίδιοι παιδιά/νέοι. Χωρίς να υπολογίζουν τα θέλω των παιδιών τους.
Από την άλλη η επιλογή κατεύθυνσης δεν είναι πάντα τόσο εύκολη, ειδικά όταν οι δυνατότητες κάποιου έρχονται σε αντίθεση με τα όνειρά του. Στην Α' Λυκείου ήθελα θετική κατεύθυνση για να ακολουθήσω σχετικό επάγγελμα, αλλά είδα ότι δεν τα πολυέπαιρνα τα μαθηματικά και ειδικά τη φυσική (άσχετα που στις πανελλαδικές Β' κ Γ' Λυκείου τους μεγαλύτερους βαθμούς τους έγραψα σε Γεωμετρία και Μαθηματικά αντίστοιχα) και πήγα θεωρητική. Και τώρα παίρνω βιβλία της σχολής που ήθελα τότε και τα διαβάζω, ενώ καλά καλά δεν αντέχω τα βιβλία της δικής μου σχολής. Ανωμαλία ε;

>Lina είπε...

πρέζα χη ιζ κάμιιιιιινγκ!!!!!

αν και υπάρχει μια πιθανότητα να δηλώσει πάλι αθήνα, όπως και την προηγούμενη φορά και να κλαίγεται μετά.

τώρα όσον αφορά το ποστ, τα έχουμε συζητήσει, ξέρεις ότι συμφωνώ 100% μαζί σου. Είναι πολύ άσχημο να σπρώχνεις το παιδί για κάτι που το βασανίζει και ίσως να το χεις μεγάλο κρίμα στη συνειδησή σου όταν θα το βλέπεις στα 30 του να μην μπορεί να κάνει κάποιο επάγγελμα. Είναι καλό να του βάζεις ψηλές προσδοκίες του παδιού, αλλά να μπορεί και να τις φτάσει.

another είπε...

γενικα αυτο με τις κατευθυνσεις ειναι παιδεμα απο μονο του.ειχα κι εγω προβλημα στο να διαλεξω.
ειμαι μια χαρα εξυπνη, αλλα ποτε δεν προσπαθησα να μαθω κατι που δεν με ενδιεφερε πχ ειχα τεραστιο προβλημα με την ιστορια.γιαυτο κ εβγαλα την τεχνολογικη με 8000μορια στην ξεφτιλα.να ναι καλα η μαμακα μου που με βοηθησε κι εκανα σωστο μηχανογραφικο, κι ευτυχως περασα σε μια σχολη της προκοπης (ασχετα αν ειχα βγαλει 8)
[η σχολη βεβαια καμια σχεση δεν εχει με αυτο που ηθελα, αλλα οπως και να χει, ποιος κανει πλεον αυτο που θελει?
ακομη κι οταν ενα παιδι ξερει τι θελει, κι αν οι γονεις του του δωσουν την ελευθερια επιλογης για μια σχολη, ποσες πιθανοτητες εχει να προκοψει σ'αυτο?]
οταν τελειωσα το γυμνασιο ηθελα να παω σε τεε. και η μαμα δεν με αφησε. ηταν καθηγητρια σε τεε πολλα χρονια, κ ειχε τους λογους της που δεν με αφησε.γιατι οι κακες παρεες και οι τεμπελια στα τεε δεν ειναι μονο φημες.
αργοτερα αφου περασα ολο το ζορι του ενιαιου και μισησα τα παντα περι σχολειου, καταλαβα οτι η μαμα ειχε δικιο.αξιζε ολο αυτο, κι ας ηταν παλουκι.πιστευω πως ειχα την σωστη καθοδηγηση, ασχετα αν δεν συμφωνουσα με αυτη παντα.
βλεπω ομως οτι δεν ειναι ολα τα παιδια τυχερα να χουν γονεις σαν τους δικους μου.
αλλα τελικα αρχιζω να πιστευω πως ολο αυτο το "μαλακιες γονεων παιδευουσι τεκνα" οπως λες κι εσυ, ειναι κατα βαθος η αδυναμια καθε γονιου, να δει το παιδι του να ακολουθει τα βηματα του, ή να πετυχαινει ολα οσα ο γονιος δεν πετυχε.κι απο αυτο οι γονεις δεν θα παραιτηθουν ποτέ.το μονο που αλλαζει ειναι ισως ο τροπος προσεγγισης.

>Lina είπε...

αυτός ο ρατσισμός των τεε πολύ μου τη δίνει. πριν βιαστεις να μου απαντήσεις, κι εμενα η μανα μου δουλευει σε τεε!

όποιος θελει να διαβασει διαβάζει, εγώ αυτό ξέρω! κι όποιος θέλει να κάνει κακές παρέες τις κάνει και στο ενιαίο.

όσο για το αν κάνει σήμερα κανείς αυτό που θέλει, ευτυχώς γνωρίζω αρκετούς τέτοιους.

Sourotiri είπε...

πρεζα: Ω ναι :)

γυαλινο δακρυ: Αυτο με το "κυρος" μου την δινει και εμενα. Και φυσικα υπαρχει το βιτσιο του Ελληνα γονιου το παιδι του να περασει οπωσδηποτε καπου. Και εχουμε γεμισει ανεργους πτυχιουχους. Οσο για την κατευθυνση... Ανωμαλια ;)

another, υπαρχουν πολλοι ανθρωποι που κανουν αυτο που θελουν, αρκει να το κυνηγησουν. Αν το κυνηγησουν, εχουν ελπιδες να προκοψουν σε αυτο, πιστευω. Για το ΤΕΕ, με καλυψε η Λινα.

Acro είπε...

(Αντιγράφω παρακάτω το σχόλιό μου σε αυτό το θέμα της Λίνας, καθώς ταιριάζει ακριβώς και με το θέμα που άνοιξες. Να προσθέσω μόνο ότι οι γονείς αυτοί, κατά πάσα πιθανότητα θα στείλουν το παιδί τους να σπουδάσει σε "πανεπιστήμιο" του εξωτερικού (αν έχουν την οικονομική δυνατότητα) σπαταλώντας πολύτιμο χρόνο του παιδιού και χρήμα δικό τους. Αντί να πάει να γίνει υδραυλικός πχ και να ΧΟΝΤΡΟκονομάει με την αξία του.)

Θυμάμαι ότι τελειώνοντας το γυμνάσιο, ήθελα να γίνω ηλεκτρονικός (24 χρόνια πριν οι υπολογιστές ήταν σε νηπιακό στάδιο, τύπου ZX Spectrum που έχω ακόμη στο πατάρι). Η μάνα μου όταν άκουσε ότι ήθελα να πάω στο Πολυκλαδικό, ρώτησε γνωστό καθηγητή της στο Α.Π.Θ. (καθηγήτρια και η ίδια γαρ) ο οποίος της είπε "πειράματα δεν θα κάνουμε με τα παιδιά μας", κι έτσι με απέτρεψε. Όχι πολλά χρόνια μετά είχαμε μετανοιώσει όλοι (ναι, και η μάνα μου). Οι εξετάσεις του Γενικού Λυκείου δεν με οδήγησαν πουθενά (έπεσα σε δυο απανωτές χρονιές με απίστευτα θέματα στα μαθηματικά), μετά από χρόνια πελαγοδρομήσεων (μηχανικός αυτοκινήτων, ψυκτικός, Proficiency και λίγα ιδιαίτερα εδώ κι εκεί)έκανα το hobby μου επάγγελμα και έμπλεξα με την πληροφορική, για να ξεμπλέξω και να γίνω ταξιτζής 8 χρόνια μετά.
Αποτέλεσμα; Ένα κάρο χρήσιμες γνώσεις και εμπειρία που ΔΕΝ συντελούν όμως στον βιοπορισμό. Αχ γονείς γονείς.

neni είπε...

Έχεις δίκαιο.Αλλά σε όλα όσα λες φταίνε μόνο οι γονείς.Είμαι απόλυτη σε αυτό που λέω.Όταν τελείωσα το γυμνάσιο και αποφασίσαμε με τους γονείς μου να πάω ΤΕΕ όλοι οι άσχετοι από το γύρω περιβάλλον και οι συγγενείς μας μιλούσανε για τρομερά μεγάλο λάθος.Το ΤΕΕ βλέπεις δεν είναι Ενιαίο Λύκειο και εκεί τα παιδιά είναι μπλεγμένα και το σχολείο ότι να ναι.Έτσι λέγανε.Κακή φήμη λέω εγώ.Έδωσα πανελλήνιες και πέρασα και τις δύο φορές.Την πρώτη σε άλλη πόλη και την δεύτερη στην πόλη μου.Το θεωρώ μαγκιά μου που τους έκλεισα τα στόματα όλους αυτούς που είχανε σίγουρο πως θα αποτύχω.Θεωρώ μεγάλη ανοησία να επιβάλλεις στο παιδί σου να σπουδάσει κάτι που ξέρεις από μόνο σου ότι δεν θα το καταφέρει.Ξέρω γονείς που διαθέτουν ένα σωρό λεφτά για να περάσουνε τα παδιατους το πανεπιστήμιο και περνάνε σε μια σχολή του τει που έχει 800 και 900 μόρια μετα βίας και κοκορεύονται ότι πέτυχε.

laxanaki είπε...

έχεις απόλυτο δίκιο αγαπητέ!! Μην αδικεις όμως και τους γονείς, γιατι μερικοί (όχι οι συγκεκριμένοι) γνωρίζουν τι μπορεί να κάνει το παιδί όταν το ίδιο το παιδί δεν ξέρει ακριβώς τι θέλει. οι γονείς μου με βοηθησαν πολύ στην κατασταση πανελλήνιες-μηχανογραφικό.
Βέβαια στα παραδειγματά σου έχεις απόλυτο δίκιο!

*...Nantia...* είπε...

Άστοοοοο... μην το ψάχνεις το τι τρελό κάνει ο καθένας και με τι λογική (δεν) αντιμετωπίζει το θέμα της εκπαίδευσης του.

Φίλη μου αποφάσισε μετά απο 2χρόνια που τελείωσε το σχολείο να δώσει πανελλήνιες πάλι. Την ρωτάω στο τέλος (γιατί ήξερα ότι στα υπόλοιπα είχε πατώσει ) έκθεση πως έγραψε.

" Ααα δεν πήγα ,είχε ορκωμοσία εκείνη τη μέρα το αγόρι μου"

Για να καταλάβεις.

phlou...flis είπε...

Αν μπορούσαν και οι γονείς να το καταλάβουν έτσι απλά όπως τα λες, τα παιδιά θα είχαν κάνει τις καλύτερες δυνατές επιλογές!

An-Lu είπε...

Πιστεύω πως ειδικά στο θέμα του μηχανογραφικού, ίσως ήταν καλύτερα στον καιρό μου, που πρώτα το συμπληρώναμε (στα τυφλά, αλλά βάζαμε αυτά που θέλαμε ως επί το πλείστον) και μετά δίναμε εξετάσεις...

none είπε...

Άργησα λίγο να δω κι εγώ να διαβάσω το κειμενάκι.Πολύ εύστοχο πραγματικά.Είμαι 27 χρονών , θύμα του γαμημένου συστήματος που θέλει τον ταλαίπωρο μαθητή να τρέχει σα βλάκας κυριολεκτικά απο τα χαράματα και μετα να κάνει αγγλικά-γερμανικά ιδιαίτερα και πεντάωρο φροντιστήριο επιστρέφοντας μεσάνυχτα σπίτι για να ξαναδιαβάσει και να κοιμηθεί 4 το πρωί.Η μάνα μου με έτρεχε με άγχος απο το δημοτικό , τα έκανα όλα λίγο πολύ μέτρια εώς καλά (τίποτα παραπάνω) , τελείωσα γερμανικό σχολείο και πήρα δίπλωμα για να φοιτήσω Γερμανία αλλά δεν πήγα τελικά γιατί κώλωσα και γιατι ένιωθα ένοχος για τα ακόμα πόσα χιλιάδες ευρώ θα έφευγαν (δεν είμαστε πλούσιοι απλά θεώρησε η μάνα μου ότι πρέπει να τα δώσει όλα για την εκπαίδευση γιατί αυτό είναι το σωστό) λες και το που φοίτησα στην πόλη μου δεν έφυγαν λεφτά.Πήγα δόκιμος ειδικές δυνάμεις για να κάνω και την καύλα μου και να μην επιβαρύνω πολύ τους γονείς μου και να έχω και ένα Prestige ας πούμε που πραγματικά το απόλαυσα.Δούλευα απο τα 15 μου στο επάγγελμα του πατέρα μου όταν είχα χρόνο πιο πολύ για το χαρτζηλίκι (30 ευρώ το μεροκάματο οχι κι άσχημα για έναν νεαρό ώστε να μπορεί να κάνει ή να αγοράσει ότι μαλακία του κατέβει).Το αποτέλεσμα?Σήμερα εργάζομαι σε μια ιδιωτική εταιρία σε μια θέση η οποία δεν εκμεταλλεύεται ούτε στο 10% τις δυνατότητές μου , τι proficiency , τι kleines schprachdiplom , τι πτυχίο , τι που έχω προσφέρει και κάτι στην πατρίδα.Η δουλειά που κάνω είναι εντελώς μηχανική , βγάζω καθαρά 750 ευρώ το μήνα και πάλι θεωρούμαι τυχερός αφού οι φίλοι μου δεν έχουν καν δουλειές.Οπότε οφείλω στον εαυτό μου να κάνω κάτι που θα εκμεταλλεύεται τις δυνατότητές μου και όπου θα χρησιμοποιήσω πραγματικά τις δυνατότητές μου ώστε να μη γυρίσω πίσω κάποια στιγμή και με έχει προσπεράσει η ζωή.Αφιερωμένο σε όλα τα παιδιά που πήραν λάθος δρόμο αλλά στην πορεία θα ξαναβρούν το σωστό μονοπάτι και θα ευτυχήσουν