Τετάρτη, 1 Οκτωβρίου 2008

Η αναγκη υπαρξης φροντιστηριων Μ.Ε. [metablogging στον phlou...fli]

Διαβαζοντας αυτο το ποστ του phlou...fli, διαπιστωσα πως ειχα πολλα να σχολιασω. Δεν μου βγηκε ομως και κανενα μικρο σχολιο, οποτε απερριψα την ιδεα να του γεμισω το μπλογκ και προτιμησα να ερθω εδω να το κανω.

Καταρχας να πω οτι συμφωνω με τα οσα λεει στο κειμενο του, απλα θεωρω οτι ολα οσα αναφερονται ειναι η μιση αληθεια αφενος, αφετερου εχει δυο μεγαλα αν: ΑΝ το συστημα εισαγωγης ηταν αλλιωτικο, ΑΝ ολοι οι μαθητες δεν εκαναν φετος φροντιστηρια.

Ας κοιταξουμε την αληθεια καταματα:

Απο την μια, εχουμε καθηγητες αδιοριστους που δεν βρισκουν θεσεις στα δημοσια σχολεια για να μπουν. Αν σημερα καποιος βγει φιλολογος/μαθηματικος/φυσικος [δηλαδη αν εχει μια ειδικοτητα απο αυτες τις 3 που καλυπτουν τα πιο σημαντικα και μεγαλυτερα σε ποσοτητα κομματια της διδακτεας υλης ολων των ταξεων], θα πρεπει να περιμενει περιπου 15-20 χρονια για να διοριστει. Το κρατος το γνωριζει αυτο. Κατα την γνωμη μου, εσκεμμενα το κρατος αφηνει τα φροντιστηρια να δουλευουν για να μην αφησει ολους αυτους τους καθηγητες ανεργους. Ποιος την πληρωνει; Ο κακομοιρης ο γονεας φυσικα, ο οποιος πληρωνει δυο σχολεια [ενα το δημοσιο με τους φορους, και ενα το φροντιστηριο με τον μισο μισθο του]. Αυτο το πραγμα πραγματικα ειναι ελεεινο.

Απο την αλλη ομως, καθε τμημα γυμνασιου ή λυκειου εχει 15-20-25 παιδια. Ποσο καλος μπορει να ειναι αραγε ενας καθηγητης οταν εχει να κανει με τοσα παιδια; Εγω δεν πιστευω πως ο πιο τελειος καθηγητης μπορει να δωσει σε ολα τα παιδια να καταλαβουν αυτο που πρεπει να καταλαβουν και να το μαθουν. Στην 6χρονη μαθητικη μου θητεια [μιλαμε παντα για γυμνασιο-λυκειο] συναντησα πολλους χαρισματικους καθηγητες. Φερνοντας τους μου ομως τωρα στο μυαλο, μετα βεβαιοτητας μπορω να πω οτι κανενας δεν ηταν αποτελεσματικος για ολα τα παιδια. Ασφαλως, αντιλαμβανεστε ολοι ποσο πιο ισχυρο ειναι αυτο το επιχειρημα οταν δεν μιλαμε για τον τελειο καθηγητη, αλλα για καποιον χειροτερο.

Στην 6χρονη θητεια μου ως καθηγητης του ιδιωτικου τομεα συναντησα παιδια που σε ενα μεγαλο τμημα χανονταν, κρυβονταν. Ειδα παιδια που οταν τα βρηκα δεν μπορουσαν να λυσουν το απλο 3x - 5 = 4. Και οταν τελειωσε η χρονια πετουσαν. Γιατι; Γιατι ηρθαν σε ενα τμημα με 4-5 παιδια και αναγκαστικα προσεχαν περισσοτερο και τα προσεχα κι εγω αντιστοιχα. Δουλεψαμε τις αδυναμιες τους, πολλες φορες και στα διαλλειματα ακομη, και μπορεσαν να βγαλουν το 100% των δυνατοτητων τους, ή εν πασει περιπτωσει, ενα ποσοστο πολυ κοντα σε αυτο.

Τα πραγματα γινονται ακομη πιο περιεργα αν μιλαμε για ταξη πανελληνιων, και δη την Γ' Λυκειου. Στον δημοσιο τομεα, πολλες φορες εχω παρατηρησει τους καθηγητες να κανουν τα ευκολα για να βγαλουν την υλη για τα ματια του κοσμου, μιας και "τα δυσκολα θα τα μαθετε στα φροντιστηρια". Θες η μονιμοτητα, θες το μεγαλο τμημα, αυτη η νοοτροπια υπαρχει σε μεγαλο βαθμο στα σχολεια. Εγω, σε 2 χρονιες πανελληνιων [Β και Γ λυκειου τοτε], ξερετε ποσους καθηγητες συναντησα που μας βαζαν κατω και μας εσκιζαν τον πατο; 1, ολογραφως εναν. Ολοι οι υπολοιποι ερχονταν και μας εδιναν την εντυπωση πως αν στηριζομασταν μονο σε αυτους, θα γραφαμε 5 στο τελος.

Φυσικα, οσα φροντιστηρια πλασαρονται ως "ειδικοι των πανελληνιων" και λοιπες μπουρδες, ειναι οι μεγαλυτεροι υποκριτες του κοσμου. Σωστα σημειωνει ο phlou...flis πως ο κακος μαθητης στο σχολειο δεν θα ειναι ο τελειος μαθητης στο φροντιστηριο. Και να συμπληρωσω εγω πως κανενα φροντιστηριο αφενος δεν μπορει να ξερει τα θεματα των πανελληνιων, τα SOS που δινουν ειναι μαλακιες, οι καθηγητες δεν ειναι ολοι τελειοι. Ομως τουλαχιστον, σε ενα φροντιστηριο ο καθηγητης μπορει να ελεγχθει για το εργο του [απο τον ιδιοκτητη, τους γονεις, ακομη και απο τους ιδιους τους μαθητες], και αυτο απο μονο του τον κανει να εχει τα ματια του 14.

Φυσικα γινονται και πολλες μαλακιες στα φροντιστηρια. Μαλακιες που κανεις γονιος ή μαθητης δεν θα τις δει, αλλα μονο ενας καθηγητης τις ξερει. Εμεις ας πουμε, σε καθε ενημερωση γονεων παιρναμε γραμμη απο τον ιδιοκτητη να ομορφαινουμε τα πραγματα. Δηλαδη, η φραση "το παιδι σας οσο και να διαβασει δεν μπορει" ειναι απαγορευμενη. Στην τελευταια ενημερωση πριν τις πανελληνιες ειμασταν μιλημενοι να δωσουμε θετικο κλιμα ακομη και στους γονεις των χειροτερων μαθητων [γιατι πως μπορεις να του πεις οτι μια χρονια πληρωναν και το παιδι τους τα εξυνε ή οτι και εσυ δεν εκανες πιθανως καλα την δουλεια σου;], τα τελευταια διαγωνισματα πριν τις πανελληνιες ηταν επιτηδες βατα για να γραψουν καλα τα παιδια και να τους ανεβει το ηθικο [ασχετα αν στις πανελληνιες μπορει να πατωναν], και χιλια δυο αλλα. Γιατι γινονταν ολα αυτα; Γιατι τα αποτελεσματα βγαινουν Αυγουστο και οι πληρωμες των γονιων προς το φροντιστηριο εχουν τελειωσει απο τον Μαιο.

Ξεφυγα ομως λιγο. Το θεμα ειναι πως στην Ελλαδα των τελευταιων 30 χρονων ο Ελληνας γονεας εχει βιτσιο το παιδι του να περασει σε καποια σχολη, ας ειναι και κωλοσχολη. Και βλεπει πως το σχολειο εχει παραδωσει τα οπλα, σε γενικες γραμμες και εκτος ελαχιστων εξαιρεσεων. Ε τοτε, αν μπορει οικονομικα, δεν θα κανει φροντιστηρια στο παιδι του;

Μια ακομη σημειωση για το πρωτο ΑΝ του phlou...fli σχετικα με το συστημα εισαγωγης.

Ακουω τωρα τελευταια πως θα αποσυνδεθει η Γ' Λυκειου απο το Α' ετος. Δηλαδη τα παιδια της Γ' Λυκειου δεν θα δινουν πανελληνιες, αλλα μονο ενδοσχολικες εξετασεις, θα παιρνουν ενα απολυτηριο και θα ακολουθει ενα προπαρασκευαστικο ετος στο οποιο τα παιδια θα διδασκονται και θα εξεταζονται σε πολυ πιο συγκεκριμενα μαθηματα. Π.χ. οποιος θελει να παει οικονομικες σχολες σε αυτο το ετος θα διδασκεται Αρχες Οικονομικης Θεωριας, Μακρο και Μικροοικονομικη και Μαθηματικα. Μετα, θα δινει εξετασεις που θα τις διενεργουν τα πανεπιστημια σε συνεργασια με το ΥΠΕΠΘ και αν πετυχει θα μπαινει σε καποια οικονομικη σχολη.

Ολα αυτα λεει θα γινουν για να χτυπηθουν τα φροντιστηρια. Αλλα μαλλον θα χτυπηθει το κεφαλι του γονιου. Γιατι αληθεια, ποιος πιστευει οτι σε αυτο το προπαρασκευαστικο ετος δεν θα γινονται φροντιστηρια; Απλα, θα τα κανουν πανεπιστημιακοι. Οι οποιοι φυσικα θα πληρωνονται το γεγονος οτι ειναι πανεπιστημιακοι. Και οχι με 20 και 30 ευρω την ωρα, αλλα με 60 και 70.

Ποιο θα ηταν το τελειο συστημα εκπαιδευσης για μενα, για να κλεισω; Ας ονειροπολησω...

Ονειροπολω λοιπον ενα σχολειο που θα δινει την επιλογη στον μαθητη να δωσει πανελληνιες για να περασει καπου ή να δωσει ενδοσχολικες για να παρει απλα το απολυτηριο. Οποιος δινει πανελληνιες θα δινει και στην Β' και στην Γ' Λυκειου, 9-10 μαθηματα, τα οποια ομως θα εχουν λιγοτερη ή/και ευκολοτερη υλη το καθενα. Τα τμηματα θα ειναι ομοιογενη και μικρα, το πολυ 6-7 ατομων. Θα υπαρχουν οι σημερινες 3 κατευθυνσεις. Στις εξετασεις θα πεφτουν θεματα παραπλησια με αυτα του σχολικου βιβλιου και οχι ο,τι του φανει του λωλοστεφανη. Και τελος, οι καθηγητες θα ελεγχονται για το εργο τους.

Καλα θα ηταν.

Η συνεχεια, στα σχολια.

11 σχολίασαν...:

laplace78 είπε...

συμφωνω με το ιδανικο εκπ. συστημα οπως το προτεινεις..
ασχετο,στην κυριακατικη ελευθεροτυπια,στο ενθετο μεσα,σε καποια φαση σε αναφερει..εχει μια φραση που λες για facdebook 'μαλακια το facebook'
καλημερες

Sourotiri είπε...

Ποτε προλαβες ρε τσακαλι και το διαβασες ολο;

Το σημειο που με αναφερει μπορεις μηπως να το βγαλεις μια φωτογραφια ή να το σκαναρεις και να μου το στειλεις;;; Δεν το πηρα χαμπαρι!!!

phlou...flis είπε...

Συμφωνώ και υποκλίνομαι. 'Εγραψες ...ευγενικά ότι δε θέλησα να γράψω ...άκομψα. Μετά το δικό σου ...σχόλιο υποβάλλω την παραίτησή μου. Αλλά τώρα που το σκέφτομαι, ανακαλώ, τι δηλ, ο μλκ της ελλάδας εγώ θα γίνω; Πριτσ!

ΥΓ. έχω τμήματα και στις 3 τάξης του λυκείου μου με 28 μαθητές. Γιατί ο αρμοδιος προιστάμενος έδωσε εντολή, αν προκύπτουν τμήματα των 28 και...κάτι, τα σπάμε και δημιουργούμε περισσότερα. Κι σε μας, προκύπτουν τμήματα των 28 παρά κατι. Δηλαδή, άλλους 3 μαθητές να είχαμε συνολικά, θα δημιουργούσαμε τμήματα των 25 ή και 24. Τελικά μπας και τα πάντα στην Παιδεία είναι θέμα ...αριθμητικής;

Νεφέλη είπε...

Ειμαι μαθητρια της Β' Λυκειου,νομιζω αυτο τα λεει ολα. Το θεμα με τα φροντιστηρια που πραγματευστε το αντιμετωπιζω καθημερινα και ειναι και πολυ μονοτονο και πολυ επωδυνο. Ξεκινωντας το Λυκειο ημουν με την αποφαση να ΜΗΝ ΚΑΝΩ ΚΑΝΕΝΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ. Ειμαι ακομα με την ιδια αποφαση. Καθημερινα βλεπω μπροστα μου τους συμμαθητες μου πορωμενους με τα εξωσχολικα τους μαθηματα και δεν μπορεις να τους πεις και κουβεντα...αλλα τι να πεις...Και μην τυχον και πεσει η ερωτηση 'Διαβασες σημερα Λατινικα?'....'Τι λες καλε? Τοσο διαβασμα ειχα για το φροντιστηριο'...Σεβασμος στους μαθητες και στους αμοιρους γονεις επιτελους...! Συμφωνω απολυτα με οσα λετε και οι δυο και επαυξανω οσο δεν παει αλλο.

Sourotiri είπε...

phlou...fli, ταξη που εχει πανω απο 15 μαθητες δεν ειναι ταξη, απλα. Οταν θα το καταλαβουν αυτο στο ΥΠΕΠΘ θα ειναι αργα.

νεφελη, καλο κουραγιο :) 2 χρονακια εμειναν :)

Γ.Κ. είπε...

Γιατί λοιπόν υπάρχουν φροντιστήρια...Ας το φιλοσοφήσουμε λίγο.Σε κάποιον πρώτο βαθμό είναι η έλλειψη σοβαρής δημόσιας εκπαίδευσης,η στροφή δηλαδή των μαθητών εκείνων, που δεν αρέσκονται στα λίγα, σε πρόσθετη στήριξη στη μαθησιακή διαδικασία και δραστηριότητα.Σε ένα δεύτερο επίπεδο δεν είναι παρά η δύναμη της μάζας με τρόπο τα φροντιστήρια να έχουν γίνει ένα είδος μόδας,απλά για να είσαι ‹in›...Πόσο περιφρονητικά κοιτάζουμε κάποιον μαθητή που δε πηγαίνει στους σύγχρονους ναούς ατελείωτης μαλακίας και κομπορρημοσύνης.‹Ή δε θα αντέχουν οικονομικά οι γονείς του ή είναι αδιάφορος›.Και από πότε ρε μεγάλε τα γαμω-φροντιστήρια είναι δείκτης οικονομικής ευημερίας και ποιότητας των μαθητών??Θα τρελαθούμε τελείως!!Και σε τρίτο και τελευταίο επίπεδο είναι οι εξετάσεις,η έμφυτη τάση του ανθρώπου να ξεχωρίσει και να διακριθεί.Μόνο που οι σύγχρονες μορφές εξετάσεων υπό το πρίσμα του καπιταλισμού και της γενικότερης κοινωνικής οργάνωσης δεν είναι δι-αγωνισμοί,αλλά ακριβώς εξετάσεις.Λείπει το στοιχείο της άμιλλας και της συλλογικότητας,κι πρέπει να το καταλάβουμε όσο είναι καιρός.Τα παιδιά των πανελληνίων,για παράδειγμα, δεν αγωνίζονται για τη γνώση,αλλά ανταγωνίζονται(ακόμη και οι λέξεις υποδηλώνουν την αντιπαλότητα που έντεχνα σπέρνουν αυτοί που θεσπίζουν τις εξετάσεις) για την κατάληψη κάποιας κωλοθέσης σε κάποιο ίδρυμα εκπαιδευτικό.Δεν είναι sourotiri η πλήρωση των θέσεων με μοχλό τα φορντιστήρια, ώστε οι δείκτες ανεργίας να παραμένουν χαμηλοί...Είναι πολύ απλοϊκή υπόθεση.Να δεχτώ πως είναι μία απλά παράμετρος που βολεύει το κράτος ˙υπάρχει μία ουσιώδης διαφορά στο αίτιο και το αποτέλεσμα.Αλλά δε καταλαβαίνω γιατί ασχολούμαστε εκτενώς με τα φροντιστήρια κι δεν αγωνιζόμαστε για τη βελτίωση των συνθηκών της δημόσιας εκπαίδευσης...Και κάτι τελευταίο για την ιδανική εκπαίδευση.Θα ήταν ιδανική αν δεν υπήρχαν εξετάσεις,παρά έλεγχος ατομικός-όχι αριθμητικός πρωίστως,διότι δε θα κάναμε τίποτα διαφορετικό- με συνεργασία και σύγκλιση του μαθητή,καθηγητή και γονέα.Είμαστε πολύ πίσω στην ανατροφοδοτική μάθηση...Αν έχετε χρόνο περάστε και από τη γειτονιά μας..Σχετικές ετικέτες ‹Εκπαίδευση› και ‹Ανακαλύπτω›.Σας κούρασα,αλλά γι'αυτό είναι τα ιστολόγια!Την καλημέρα μου...

Ανώνυμος είπε...

Είστε απλοί τυχοδιώκτες των αριθμών και των στατιστικών χωρίς ίχνος έρωτα για την διδασκαλία και τη μάθηση. Ερωτοτροπείτε με την υποτιθέμενη αυθεντία σας για τα σχολικά πράγματα αλλά είστε ανέραστοι, στείροι , ξύλινοι ,άσχετοι και επικίνδυνοι! (αφού η ικανότητά σας για να βγάλετε το καλύτερο του μαθητή περιορίζεται σε εξαμελείς τάξεις!!!) Όσο για τα φροντιστήρια είναι μια τεράστια απάτη, μια κολοσσιαία επιχείρηση που δεν έχει αγάπη για τον μαθητή και τον κόπο του παρά μόνο λατρεία για την τσέπη του μπαμπά! Και οποιοσδήποτε “εκπαιδευτικός” υπηρετεί τρομάρα του! τη διδασκαλία από αυτό το πόστο, είναι ένας απλός εμποράκος και ένας αξιοθρήνητος τυπάκος! Και όχι εκπαιδευτικός!
Λίγο παλαιότερα σε τάξεις ακόμη και των 40 μαθητών, αυτοί που διψούσαν για μάθηση και γοητεύονταν από την ιεροτελεστία της διαδικασίας της μάθησης, δίχως φροντιστήρια και π@π@ρια έφτασαν τόσο ψηλά και κατέκτησαν τη γνώση μεστά και ουσιαστικά. Αυτό οφειλόταν από τη μια στην αξία του δασκάλου και από την άλλη στην ουσιαστική και αγαπητική γόνιμη προσπάθεια του μαθητή.
Όσο για το ονειρικό σχολείο που εισηγείσθε με τα λίγα μαθηματάκια και ολίγον από ύλη και επίτευξη των στόχων με την ελάχιστη προσπάθεια είναι για κλάματα!!!
Είστε για λύπηση!

Sourotiri είπε...

Γ.Κ, δεν νομιζω οτι στις μερες μας τα φροντιστηρια ειναι μοδα. Παλαιοτερα ισως και να ηταν. Σημερα ομως τα θεωρω απλα αναγκη, για τους λογους που προανεφερα στο ποστ μου. Οσο για τα υπολοιπα, ειναι μια τελειως διαφορετικη προσεγγιση των πραγματων που θεωρω παρα πολυ δυσκολη να εφαρμοστει.

Ανωνυμε, το αν καποιος αγαπαει ή οχι την δουλεια του δεν νομιζω οτι κρινεται απο το αν διδασκει στον δημοσιο ή στον ιδιωτικο τομεα. Πιστευω πως και στους δυο τομεις υπαρχουν ανθρωποι που αγαπουν την δουλεια τους και αλλοι που δεν την αγαπουν. Και εν τελει, αν καποιος ενδιαφερεται τοσο πολυ για τα χρηματα, αυτος δεν ειναι ο καθηγητης αλλα ο ιδιοκτητης του φροντιστηριου. Οι καθηγητες αμειβονται με 9 ευρω την ωρα. Με 25 ωρες την εβδομαδα βγαινουν 900 ευρω, δεν ειναι και πολλα.

Οπως καταλαβαινεις, δεν θα ασχοληθω καθολου με τους χαρακτηρισμους σου, πραγμα που μαλλον θα ηθελες. Απλα, θα σε αφησω να δειχνεις το επιπεδο σου.

Morpheus είπε...

Σωστός... Σωστότατος... Η παιδεία σαν θέμα με καίει. Έχω γράψει κι εγώ κάποια πράγματα στο blog μου. Το γεγονός βέβαια που πιο πολύ με στεναχωρεί είναι ότι εμείς οι μαθητές δεν κάνουμε τίποτα πέρα από σαχλές καταλήψεις για να διεκδικήσουμε πράγματα που συνταγματικά θεωρούνται αυτονόητα... Όπως επίσης σκέφτομαι "Κι εγώ πέρασα απ' τα θρανία, τελειώνω φέτος, περνάω τα πάνδεινα, μισώ αυτό το σύστημα, κι όμως, τίποτα δεν έχω κάνει για να το αλλάξω, μονάχα αναγκάζομαι να το χρησιμοποιώ..."

KitsosMitsos είπε...

Μήπως κάπου εκεί να βάλουμε και λιγάκι τη νοοτροπία όλων μας ότι στο δημόσιο δεν πληρώνουμε(άμεσα), άρα έλα μωρέ τώρα, ενώ στο φροντιστήριο που πληρώνουμε άμεσα βάζουμε τα δυνατά μας;
Δε φταίει μόνο το σύστημα, φταίμε και μεις...

Sourotiri είπε...

μορφεα, δεν νομιζω οτι κανεις απο μας μεμονωμενα εχει τοση δυναμη πια ωστε να μπορεσει να αλλαξει τιποτα.

κιτσομιτσο, ποτε δεν φταιει μονο το συστημα :)