Δευτέρα, 12 Ιανουαρίου 2009

Το ημερολογιο ενος φανταρου - page fourteen: Σταρχιδισμος.

Τελικα, ενα απο τα μεγαλα μαθηματα που παραδιδει απλοχερα ο ελληνικος στρατος ειναι το μαθημα του σταρχιδισμου. Το οποιο τιθεται με την μορφη μιας μεγαλης δοκιμασιας: αν καταφερεις και την αντεξεις, τοτε εισαι στην μια οχθη και κανεις κυρηγματα για το ποσο μαλακες ειναι καποιοι. Αν παλι σπασεις, εισαι στην αλλη οχθη και γινεσαι μεγαλος σταρχιδιστης.

Δεν εχει να κανει με το πως εισαι σαν ανθρωπος οταν μπαινεις. Μα θα μου πεις, σταρχιδιστες υπαρχουν και στην πολιτικη σου ζωη, και εκει ειναι μια δοκιμασια. Η μονη διαφορα ομως, ειναι πως στην πολιτικη σου ζωη ενα μερος των σταρχιδιστων το απομακρυνεις. Στην στρατιωτικη σου ζωη ομως αυτο δεν γινεται. Οι σταρχιδιστες θα ειναι εκει και την επομενη μερα. Και την μεθεπομενη.

Το δυσκολο ειναι να βλεπεις πως οι σταρχιδιστες παιρνουν καλα, πολυ καλα, πολυ καλυτερα απο σενα. Και ειναι ετσι δομημενο το ιεραρχικο συστημα που στην ουσια δεν τους πιανει τιποτα. Γιατι; Μα για τον απλουστατο λογο πως οι σταρχιδιστες δεν ειναι μονο στρατιωτες, αλλα και ανωτεροι.

Παραδειγμα νο.1: Καθε πρωι ανακοινωνονται 5-10 ονοματα για καθαριοτητες σε συγκεκριμενους τομεις. Ο Α λοιπον, εχει ας πουμε να σκουπισει τους θαλαμους. Και δεν το κανει. Παει ο υπευθυνος και του λεει να σκουπισει, και δεν του απανταει καν. Ποιος θα παρει την σκουπα; Ο κληρος πεφτει στον γενναιο. Και στον φιλοτιμο. Που εν προκειμενω γινεται μαλακας. Ετσι, ο μαλακας, θα χωθει να παρει την σκουπα ενω εχει μολις τελειωσει π.χ. απο τις τουαλετες, και για Χ λογους δεν θα αρνηθει. Την ωρα που θα σκουπιζει, ο σταρχιδιστης θα ειναι σε μια γωνια με αναμενο τσιγαρο, θα πεταει την σταχτη κατω και θα λεει στον μαλακα να την σκουπισει.

Και εκεινη την ωρα τιθεται το εξης διλλημα, στο μυαλο του μαλακα: Να γινω κι εγω σταρχιδιστης ή να μην γινω; Την πρωτη φορα μπορει να το αποκρουσει μετα βδελυγμιας. Οχι, εγω δεν θα γινω γαιδουρι οπως αυτος ο καραγκιοζης, καποιος πρεπει να κανει τις καθαριοτητες, αν δεν τις κανει κανεις θα πεθανουμε απο την βρωμα εδω μεσα. Την δευτερη φορα θα το σκεφτει λιγο παραπανω: Κατσε ρε πουστη μου, δηλαδη εγω τι ειμαι να σκουπιζω και αυτος να καθεται και να με προκαλει; Την τριτη φορα ειτε θα προκληθει θερμο επεισοδιο μεταξυ του μαλακα και του σταρχιδιστη ή ο μαλακας θα γινει και αυτος σταρχιδιστης. Αν ο μαλακας περασει και αυτον τον σκοπελο, τοτε θα ειναι ο αιωνιος αγγαρειομαχος.

Παραδειγμα νο.2: Στρατιωτης δεχεται εντολη απο εναν ανωτερο, ας τον πουμε λοχαγο. Η εντολη λεει π.χ. οτι καθε πρωι ο στρατιωτης θα πηγαινει στο γραφειο του λοχαγου γιατι αυτος τον θελει για γραφεα. Και ενα πρωινο, ενας αλλος ανωτερος, αλλα κατωτερος απο τον πρωτο, ας πουμε υπολοχαγος, δινει την εντολη στον στρατιωτη να μην παει στο γραφειο. Ο στρατιωτης εξηγει στον υπολοχαγο ωραια και καλα οτι ξερετε, ο λοχαγος [και ανωτερος και των δυο μας] με θελει στο γραφειο του, αλλα ο υπολοχαγος πεταει ενα ξερο "στα αρχιδια μου".
Τι πρεπει να κανει ο φανταρος λοιπον; Να παει στο γραφειο ακολουθωντας την παλια διαταγη του λοχαγου, ή να μην παει, ακολουθωντας την νεα διαταγη του υπολοχαγου; Και στις 2 περιπτωσεις, ειναι χαμενος. Αλλα ποιος θα ενδιαφερθει; Τοσο ο λοχαγος οσο και ο υπολοχαγος τα βλεπουν ολα ευθεια μπροστα τους, θελουν το Α πραγμα να γινει. Το παιζεις λοιπον κορωνα γραμματα. Και ο,τι γινει.

Παραδειγμα νο.3: Στρατιωτης αναλαμβανει το ΚΨΜ. Και στην πορεια θεωρει οτι εχει πιασει τον παπα απο τα αρχιδια. Δεν κατεβαινει ουτε σε αναφορες, ουτε σε εκπαιδευσεις, ουτε σε τιποτα, ακομη κι αν την ωρα της αναφορας το ΚΨΜ ειναι κλειστο, και αρα δεν εχει δουλεια, οποτε πρεπει να κατεβει. Και καθεται αραχτος στο κρεβατι του, βλεπει τους αλλους να τρεχουν να προλαβουν και τους κοροιδευει. Και κοροιδευει και αυτον που του λεει να κατεβει στην αναφορα. Απλα, δεν τον πιανει τιποτα. Πες μου, τι θα ηθελες πιο πολυ; Να εισαι και εσυ στην θεση του, ή να βρεθει καποιος να τον αρπαξει απο τα αυτια και να τον βγαλει εξω με τις κλωτσιες; Δυσκολο το ερωτημα.


Θα μου πεις, που κολλαω εγω σε ολα αυτα. Ω ναι, στην πρωτη περιπτωση ημουν ο "μαλακας" [και υποσχεθηκα στον εαυτο μου να ειναι για πρωτη και τελευταια φορα, και οντως, σημερα σκουπισα ο,τι μου ανατεθηκε και παρατησα την σκουπα αρνουμενος να καθαρισω την περιοχη του σταρχιδιστη], στην δευτερη περιπτωση ημουν ο στρατιωτης που δεχτηκε τις δυο αντιφατικες εντολες, και στην τριτη περιπτωση ευχομουν και τα δυο.

Και αναρωτιεμαι. Ρε πουστη μου, στην πολιτικη μου ζωη δεν ειμαι ετσι. Δεν ημουν και ουτε θελω να γινω σταρχιδιστης. Δεν ξερω για ποιον λογο, αλλα δεν μου παει, πως το λενε. Εχω μαθει να λειτουργω με την λογικη, και ολα αυτα τα πραγματα μονο λογικα δεν ειναι. Εχω μαθει οτι υπαρχει ενα υποτυπωδες συστημα επιβραβευσης και τιμωριας, ειτε η επιβραβευση ειναι ενα "ευχαριστω" απο καποιον, ειτε η τιμωρια ειναι ενα "αντε γαμησου" και ενα ωραιοτατο, κατακοκκινο, μεγαλοπρεπες Χ πανω στην μουρη καποιου απο μενα.

Αλλα θα μου πεις, περα απο τον μικροκοσμο μου, τα πραγματα λειτουργουν αλλιως. Για την ακριβεια, λειτουργουν ακριβως οπως προανεφερα. Υπαρχουν τα κοροιδα [aka φιλοτιμοι] και οι εξυπνακηδες [aka παρτακηδες].

Δεν με νοιαζει ρε. Θελω τον μικροκοσμο μου πισω.

8 σχολίασαν...:

hopkins είπε...

Το να αρνείσαι να κάνεις ΚΑΙ τη δουλειά του άλλου, δεν σε κάνει σταρχιδιστή. Σταρχιδιστής θα ήσουν αν έγραφες στ' αρχίδια σου τις υποχρεώσεις σου. Να κάνεις αυτά που σου αναλογούν. Όχι παραπάνω. Αλλιώς γίνεσαι ο "μαλάκας".

LINGUA FRANCA είπε...

Συμφωνώ με τον αποπάνω μου! Κάνε μόνο αυτό που σου αναλογεί. Τίποτα λιγότερο, τίποτα περισσότερο. Μη ξεχνάς ότι αυτά παρέρχονται. Ο σταρχιδιστής (αυτός είναι ο μαλάκας κατά τη γνώμη μου) θα είναι έτσι και έξω κατά πάσα πιθανότητα. Κι αυτά δεν συγχωρούνται στην πραγματική ζωή.

Σοφία είπε...

Δεν ξέρω αν έχεις δουλέψει ποτέ σε μεγάλη εταιρία ή δημόσια υπηρεσία, δηλ. σε κάποιο χώρο εργασίας με 100-200 άτομα μίνιμουμ, με προϊσταμένους, διευθυντές, υποδιευθυντές κ.λπ.

Είναι *ακριβώς* όπως ο στρατός.

Η μόνη διαφορά είναι πως ο μισθός είναι καλύτερος (και ότι τα βράδυα κοιμάσαι στο κρεβάτι σου).

LINGUA FRANCA είπε...

@sofia
tuxainei na douleuw se mia megali etaireia k ta pragmata den einai etsi… isws stis ellinikes etaireies na einai… (sorry gia ta greeklish)

Marina είπε...

Εχω δουλέψει σε πολυεθνική και μπορώ να διαβεβαιώσω
τον/την Lingua Franca οτι ο σταρχιδισμός ζεί και βασιλεύει παντού. Και απαντάται απο τους διευθυντές μέχρι τις καθαρίστριες. Βρίσκουν και τα κάνουν.

Αυτό το ηθικό ξεχαρβάλωμα που βλέπεις στο Στρατό, Σουρωτήρι τώρα θα το ξαναδείς μπροστά σου στην μελλοντική σου καρριέρα. Το μόνο που μπορείς είναι να ελπίζεις ότι θα τα καταφέρεις τους σταρχιδιστές να μπορείς να τους πλακώνεις στο ξύλο (μεταφορικά πάντα) και να τους αναγκάζεις ή να δουλέψουν ή να σηκωθούν να φύγουν

LINGUA FRANCA είπε...

Να αισθάνομαι τυχερός δηλαδή;;;

Aynways, αγαπητέ Σουρωτήρι απ' ό,τι καταλαβαίνεις δεν υπάρχει ελπίδα (εκτός κι αν έρθεις να δουλέψεις για μας!!!)

Sourotiri είπε...

hopkins, αντιλαμβανεσαι βεβαιως οτι η διαχωριστικη γραμμη ειναι πολυ λεπτη...

lingua franca, το ελπιζω.

Σοφια, ε, δεν ειναι και αμελητεα η διαφορα :) [το να πληρωνεσαι και να κοιμασαι σπιτι σου εννοω]

Μαρινα, εχεις δικιο. Και θα κανω ο,τι περναει απο το χερι μου για να τους...παταξω :Ρ

Lingua franca, να στειλω CV?

LINGUA FRANCA είπε...

και δεν στέλνεις; Για να μη σπαμάρω: πολύ μου άρεσε το νέο σου κείμενο.