Παρασκευή, 24 Ιουλίου 2009

Για δωστε μου τα φωτα σας...

Η καινουργια σχολικη χρονια θα αρχισει σε λιγες εβδομαδες, και μπορω να πω οτι ανυπομονω να επιστρεψω στην δραση. Για οσους δεν θυμουνται [και λογικο ειναι, μιας και τουτο το blog τους τελευταιους 8 μηνες ειχε αλλαξει θεματολογια], διδασκω μαθηματικα γυμνασιου, αλγεβρα και γεωμετρια στην Α' Λυκειου και ΑΟΔΕ και ΑΟΘ στην Γ' Λυκειου.

Παροτι δεν ειναι η πρωτη μου χρονια, νιωθω τον ενθουσιασμο που ειχα πριν χρονια. Βλεπεις, η αποβλακωση που εζησα στον ΕΣ με εχει κανει να εκτιμω πολλα πραγματα, μεταξυ αυτων και η δουλεια μου :)

Anyway. Καθησα και σκεφτηκα λοιπον, με ψυχρο ματι, τις αδυναμιες που ειχε ο τροπος διδασκαλιας μου τα προηγουμενα χρονια. Μια απο αυτες εγκειται στον τροπο με τον οποιο ελεγχα την δουλεια που οι μαθητες μου ειχαν για το σπιτι.

Τι εκανα λοιπον; Καθε φορα, οι μαθητες μου ειχαν καποιες ασκησεις να μου φερουν. Λογω ελλειψης χρονου ομως, δεν προλαβαιναμε να τις δουμε ολες στο μαθημα, μιας και θα επρεπε να προχωρησουμε και παρακατω. Οποτε, τα παιδια μου διναν τις ασκησεις τους σε μια κολλα χαρτι, εγω τις επαιρνα στο σπιτι και τις διορθωνα.

Η μεγαλη αδυναμια αυτου του τροπου ελεγχου ειναι οτι ο μεσος μαθητης δεν προκειται να κρατησει αρχειο με τις ασκησεις, φυσικα. Ετσι, οταν θα ερθει η ωρα του διαγωνισματος και θα πρεπει να κανει επαναληψη, θα βρεθει μπροστα στο χαος των σκορπιων σελιδων. Και ποτε δεν θα ειναι ολες οσες πρεπει.

Μου προτειναν διαφορα πραγματα. Τις λυσεις του να εχουν οι μαθητες ντοσιε με διαφανειες ή whatsoever τις απορριπτω σαν ιδεες, γιατι και παλι υπαρχει υπαρχει ενα ενδεχομενο να χαθουν. Θελω κατι πιο σταθερο.

Τριγυριζει στο κεφαλι μου η ιδεα να τους πω να εχουν δυο τετραδια. Το συστημα που σκεφτομαι να δουλευω ειναι στο ενα, στο προχειρο, να γραφουν τις ασκησεις που θα εχουμε για την επομενη φορα. Οταν θα ερχονται, θα μου λενε ποιες δεν μπορεσαν να λυσουν ή σε ποιες εχουν αποριες, και θα τις λυνουμε επιτοπου. Ετσι, για την επομενη φορα, θα εχουν να αντιγραψουν στο αλλο τετραδιο, το καθαρο, τις ασκησεις, αυτην την φορα καθαρογραμμενες και σωστες. Φυσικα, θα εχουν μαζι να κανουν και τις ασκησεις της επομενης φορας, στο προχειρο αυτην την φορα. Σε καθε μαθημα, θα πρεπει να φερνουν μαζι τους και το καθαρο, και μια στο τοσο θα τους το ζηταω για να το ελεγξω. Βεβαια, θα πρεπει και εγω να κραταω σημειωσεις με το ποιες ασκησεις τους εχω βαλει, ωστε να μην μπορουν να "ξεφυγουν".

Μηπως ειμαι λιγο υπερβολικος; Μηπως εχει κανεις να προτεινει κατι πιο ευκολο, πιο ευκινητο, πιο πρακτικο; Για θυμηθειτε λιγο στα μαθητικα σας χρονια, μπας και σας ερθει στο μυαλο κατι καλυτερο ;)

Οχι για μενα, για τους φουκαριαρηδες τους μαθητες μου βρε αδερφε :)))

11 σχολίασαν...:

hopkins είπε...

2 τετράδια; Εσένα μπορεί να σε βοηθήσει αλλά στην ψυχολογία ενός παιδιού, το να έχει ένα τετράδιο επιπλέον... χμμμ... εμένα θα μου έπεφτε βαρύ...

COSTANTINA είπε...

eee... mail? :P

Νεφελη είπε...

Ακούσατε ακούσατε...

Γκουχ γκουχ. Δώσε βάση, σου μιλάει μαθήτρια λυκείου. Αυτό με τα δύο τετράδια μην το διανοηθείς καν. Μα καλά, εσείς οι καθηγητές έχετε παντελώς ξεχάσει πώς είναι να είσαι μαθητής?? Ο νόμος είναι ένας και βασικός, όσο λιγότερη πίεση, τόσο καλύτερα. Θέλεις απλά και οργανωμένα πράγματα. Ας πούμε να παίρνεις όλα τα τετράδια στο σπίτι σου και αφού ψιλο-διορθώσεις τις ασκήσεις, θα σχηματίζεις μια γενική εικόνα όλων των μαθητών. Να σημειώνεις σε κάθε μάθημα ποιά άσκηση ή ποια μέθοδος φάνηκε κατά μέσο όρο πιο δύσκολη. Έτσι όταν θα έρθει η ώρα της επανάληψης, θα ξέρεις πού θα δώσεις βάση.

Δεν ξέρω ποιά ακριβώς είναι η μεθοδολογία σου εντός της τάξης, αλλά το κλειδί είναι να δίνεις ελαφριά προτεραιότητα στους αδιάφορους μαθητές. Μετά πάνε οι αδύναμοι. Και μετά οι καλοί.

Ως μαθήτρια της τρίτης και τελευταίας τάξης του σχολείου φέτος, αν θέλεις να σου δώσω τα φώτα μου, αυτό που λείπει από τους μαθητές είναι το ενδιαφέρον. Βαρεθήκαμε τους φλου καθηγητές. Αυτούς που μπαίνουν, λύνουν 5-10-15 ασκήσεις και φεύγουν, βάζουν άλλες τόσες για το σπίτι και φεύγουν. Επίσης, πρέπει να σου θυμίσω, πως αν δεν κεντρίσεις το ενδιαφέρον μέσα στην τάξη, δε θα το κερδίσεις ούτε έξω από αυτήν, 5 τετράδια να τους βάλεις.

Φλυαρώ. Είναι που με καίει το θέμα...Απλά θα σε συμβούλευα να δίνεις περισσότερη βάση στην ενδοσχολική οργάνωση, παρά στην οργάνωση των τετραδίων στο σπίτι σου.

Την καλησπέρα μου και καλή σταδιοδρομία...;-) (και συγγνώμη αν μακρηγόρησα λιγάκι..)

Sourotiri είπε...

...And the oscar goes to...Constantina :P Μα πως δεν το ειχα σκεφτει, μον ντιε!!!

Χοπκινς, αυτο με τα 2 τετραδια ειναι κατι που μας εκανε μια μαθηματικος που ειχαμε στο γυμνασιο, και βαρυ δεν μου ειχε κατσει απο οσο θυμαμαι... Για αυτο και το ανεσυρα απο το ντουλαπι των αναμνησεων μου :Ρ

Νεφελακι, για να ειμαι ειλικρινης περιμενα την απαντηση σου και χαρηκα που την πηρα :) Θα σταθω σε ο,τι μου κεντρισε το ενδιαφερον:

1. Οχι, δεν εχω ξεχασει πως ειναι να εισαι μαθητης, εξαλλου αυτο λεω και στον κυριο χοπκινς απο πανω μου :)

2. Αυτο με την πιεση δεν ισχυει σαν γενικος κανονας. Εχω δει παιδια για τα οποια ισχυει, και παιδια για τα οποια δεν ισχυει. Ειμαι παντως της αποψης πως αν ενα παιδι δεν γουσταρει, κωλοτουμπες να κανω, δεν προκειται να του μαθω τιποτα. Απλα, σαν διδασκων σε μια ταξη, θελω να εχω τον ελεγχο οσον αφορα στο τι εχω καταφερει να μεταδωσω και τι οχι.

3. Ως εκ τουτου, αν "ψιλο-διορθωσω" τις ασκησεις τους, κατι τετοιο δεν προκειται να το επιτυχω. Σκοπος μου δεν ειναι να φτιαξω μια "γενικη εικονα ολων των μαθητων" αλλα μια πολυ συγκεκριμενη εικονα για τον καθενα απο αυτους. Μην ξεχνας οτι ειμαι σε φροντιστηριο αλλωστε, και τα αποτελεσματα μου δεν θα φανουν παρα στον σχολικο ελεγχο οσον αφορα τα μικρα παιδια, και ακομη πιο εντονα στις πανελληνιες, οσον αφορα τους συνομηλικους.

4. Συμφωνω απολυτως με τους "φλου καθηγητες". Δεν θελω να ειμαι κατι τετοιο.

Και φυσικα, το ξεχασα: Φοβερα καταλυτικος ειναι και ο παραγοντας γονιος, ετσι; Αυτο βεβαια ειναι κατι που σηκωνει τεραστια κουβεντα :)

dsquared είπε...

Επειδη ειμαι οπτικος τυπος θα ηθελα να υπηρχε βοηθεια με dvd...
π.χ. videaki που να λυνεις στον πινακα την ασκηση.
din

Λογω-τέχνης είπε...

Sourotiri καλησπέρα. Θα σου αναφέρω μερικές δικές μου σκέψεις μήπως και φανώ χρήσιμος.

Με το να ξαναγράφουν οι μαθητές στο καθαρό ασκήσεις που ήδη έχουν λύσει χάνουν χρόνο -ειδικά αυτοί της τρίτης λυκείου. Θα μπορούσες να ελέγχεις τυχαία ένα-δυο τετράδια σε κάθε μάθημα, ώστε να σχηματίζεις τελικά άποψη για τον κάθε μαθητή. Επίσης, σκέψου πως θα μπορούσε να λειτουργήσει το μολύβι αντί για το στυλό, τουλάχιστον εγώ το χρησιμοποιούσα παντού εκτός από τα διαγωνίσματα και με είχε βολέψει. Τέλος, δε χρειάζεται να ακολουθείς πάντα μια συγκεκριμένη σειρά μέσα στο μάθημα, μερικές φορές καλό είναι να γίνεσαι πιο... απρόβλεπτος, ώστε να δείχνεις στους μαθητές ότι δεν εκτελείς απλά οδηγίες τις διεύθυνσης του φροντιστηρίου.

Αυτά. Δεν ξέρω αν βοήθησα, διότι αν και τέλειωσα φέτος ήμουν σε "δυνατό" τμήμα στο φροντιστήριο και από όσο ξέρω τα ζόρια υπάρχουν με τους μέτριους μαθητές, ούτε με τους άριστους ούτε και με τους σκράπες... Καλή επιστροφή στις αίθουσες να έχεις... ;)

το κορίτσι που ήθελε πολλά είπε...

αχ πόσο χαίρομαι που βλέπω τέτοιο ποστ στο μπλογκ σου!!!!!!

Εγώ φέτος στα ιδιαίτερα-μόνο στα μαθηματικά έκανα ιδιαίτερα- είχα ένα κάρο ασκήσεις για κάθε μάθημα. Οπότε κάθε φορά που ερχόταν με ρωτούσε τι δεν κατάφερα να κάνω και μου το εξηγούσε.Αυτό δλδ που λες να κάνεις κι εσύ. Βέβαια εγώ έχω κάτι ουρανοκατέβατες ιδέες πού και πού οπότε εκτός απ αυτές που δεν είχα κάνει του λεγα και για ποιες δεν ήμουν σίγουρη μην έκανα καμιά μαλακία και μου φαινόταν σωστή :Ρ

πέρυσι πάντως στο φροντιστήριο ο μαθηματικός έπαιρνε τις ασκήσεις μας σε κόλλες αναφοράς και στο επόμενο μάθημα τις μοίραζε και περνούσε απ τν καθένα ξεχωριστά και του εξηγούσε όλα τα λάθη του ένα ένα. το ξέρω ότι ακούγεται χρονοβόρο αλλά με κάποιον τρόπο αυτός τα κατάφερνε! πάντως αν έχεις ένα παιδί στα ιδιαίτερα δε θα σου τρώει τόσο χρόνο άι θινκ!

α κι αυτό που λέει ο λογοτέχνης για το μολύβι πολύ σημαντικό. κι εγώ μόνο στα διαγωνίσματα έπιανα στυλό,αλλιώς θα είχα ξοδέψει πολλαπλάσια τετράδια!

φιλιά ρε σουυυυυρ καλή τύχη!

Ανώνυμος είπε...

Ποτέ μην δίνεις πολλές ασκήσεις για το σπίτι, μια και δεν έχεις τρόπο να τις ελέγξεις ένα αυτό.
Θυμάμαι σε μαθητή μου, που ο μαθηματικός του, του έβαζε 30,40 ασκήσεις και μετά έκανε πως τις έλεγχε, του είπα (του μαθητή) γράψε δυο τρεις ασκήσεις λάθος να δεις ότι δεν θα τις καταλάβει (αυτό γιατί ο μαθητής μου γκρίνιαζε ότι του βάζω 5 -6 ασκήσεις το πολύ)
Δουλειά να πάρεις εσύ στο σπίτι να δεις και να τα πείτε την άλλη φορά ποτέ δεν το επιχείρησα, άσε που είναι εκπαιδευτικά αδόκιμο να ασχολείστε με κάτι πιο παλιό, αφού έχετε να διδάξεις και να μάθει το επόμενο μάθημα.
Αν υπάρχει κανένα καλό βοήθημα με λυμένες τις ασκήσεις στις τελευταίες σελίδες, πρόταση δική μου είναι: Βάζε ασκήσεις που μπορεί να λύσει και να ελέγξει μόνος του αν τις έλυσε σωστά, και επεμβαίνεις εκεί που δεν θα καταλάβει κάτι.
Αν τις αντιγράψει θα το καταλάβεις, αλλά ακόμα και αν γίνει αυτό, ουσιαστικά τον/την οφελεί από το να μην κάνει τίποτε.
Κάποτε είχα δώσει σε απόφοιτο -που έδινε ξανά- τις υποδείξεις των λύσεων που δίνουν οι συγγραφείς των βιβλίων για τους καθηγητές. Είδα ότι τον ωφέλησε, χώρια που του αύξησε την αυτοπεποίθηση ότι υπάρχουν λύσεις και για τους καθηγητές, άρα και αυτοί δεν τα ξέρουν όλα.
Θάλεγα ένα καλό τετράδιο που γράφεις κυρίως εσύ, τις ασκήσεις που εσύ λύνεις στο μάθημα, και επομένως θεωρείς σαν τις πιο καλές και ένα τετράδιο ο μαθητής που λύνει ο ίδιος τις ασκήσεις που αναθέτεις.
Βασικά να σκέφτεσαι τι πρέπει να του μείνει την παραμονή των εξετάσεων.
Μοιάζει λίγο σαν τα καφάσια των φρούτων που πάνω - πάνω τα καλά (το τετράδιο που γραφει ο δάσκαλος) και παρακάτω τα β δοαλογής (το τετράδιο που γράφει ο μαθητής) ...ποτέ χαρτιά κόλες και χαρτομάνι ...το παλιό τετράδιο, που αν είναι τόσο καλό ενδέχεται να το βρει και άλλος σνάδελφος
( και να σου υφαρπάξει την εργασία με 5 - 10 ευρώ φωτοτυπίες) ή να το πουλήσει ο μαθητής σου ...
Πως αισθάνεσαι τώρα σαν ...έφεδρος οπλίτης;
Χυμικός

Sourotiri είπε...

dsquared, καλο θα ηταν να μην δινω καθε εβδομαδα 50 DVD λες και ειναι διαφημιστικα φυλλαδια :)

Λογω τεχνης, καθολου ασχημη η ιδεα του να ειμαι απροβλεπτος. Οσον αφορα το περι απωλειας χρονου, ναι μεν σωστο, αλλα επισης σωστη ειναι και η εμπεδωση. Οταν καποιος γραφει κατι καθαρα, το εμπεδωνει καλυτερα, ή τουλαχιστον ετσι λειτουργουσε σε μενα οταν ημουν μαθητης.

Κοριτσακι που ηθελες/ελεγες πολλα [:Ρ], ναι, στα ιδιαιτερα δεν εχω κανενα απολυτως προβλημα. Εκει και χρονος υπαρχει, και εναν μαθητη εχεις, και ο,τι θες κανεις. Για το φροντιστηριο αναρωτιεμαι. Οσον αφορα το συστημα "μαζευω τις ασκησεις και τις μοιραζω στο επομενο μαθημα", αυτο ακριβως εκανα κι εγω ως τωρα. Απλα φοβαμαι μηπως χαθει καμια [απο τους μαθητες εννοω] και τρεχουμε τελευταια στιγμη.

Χυμικε, νομιζω οτι απο εδω και περα πρεπει να υπογραφεις σαν χΗμικος :ΡΡΡ Anyway, ποτε δεν με φοβισε το να εχω πολλα γραπτα να διορθωνω. Και οχι, ποτε δεν εκανα αρπα-κολλα δουλεια οταν διορθωνα. Σιγουρα, υπαρχουν κομματια της υλης που θελουν λιγοτερες ασκησεις και αλλα που θελουν περισσοτερες. Για παραδειγμα, τα μαθηματικα της Γ' Γυμνασιου εχουν τους τροπους παραγοντοποιησης. Ειμαι πεπεισμενος πως κανενα παιδι δεν θα μαθει παραγοντοποιηση αν δεν σπασει το χερι του στις ασκησεις. Δεν πιστευω ομως το ιδιο και για τα κριτηρια ισοτητας τριγωνων για παραδειγμα.

Επισης, θεωρω πως η αντιγραφη απο ενα λυσσαρι δεν ειναι και τοσο κακο πραγμα, αλλα δεν ειναι και ο,τι καλυτερο. Προτιμω να παιδεψω εναν μαθητη για να την λυσει μονος του, παρα να την αντιγραψει και μετα να ειναι σε θεση να μου την εξηγησει. Αν βεβαια δεν μπορει να την λυσει μονος του με τιποτα, τοτε αναγκαστικα παμε στην δευτερη επιλογη.

Και η ιδεα σου περι τετραδιου δικου μου, μου φανηκε πολυ καλη ιδεα!!! Νομιζω πως ειναι αρκετα καλη λυση :)

Ανώνυμος είπε...

Βασικά μίλησα για μαθήματα στη Γ Λυκείου, (όπου λίγο πολύ το έργο έχει παιχθεί πριν, μένουν οι τελευταίες σκηνές για αίσιο ή όχι τέλος) στο Γυμνάσιο δεν ασχολήθηκα, αλλά ένας μαθητής, μία μαθήτρια αν έχει τη στοιχειώδη λογική, έναν καλό δάσκαλο και εργαστεί, θα μάθει.
Μην ξεχνάς όλα τα ξύλα και τα κούτσουρα δεν κάνουν για αγάλματα.
Μια άλλη ιδέα, για προπονητές υποψηφίων εισαγωγικών εξετάσεων είναι το φτιάξιμο ενός blog που διαβάζουν επιλεγμένα πρόσωπα οι υποψήφιοι που ανέλαβες, ή κάτι άλλο μέσω e-διδασκαλίας, μάθησης
Οσο για το χυμικός (αν και όχι χημικός, αλλά πολύ κοντά) υπάρχουν βιβλία που θέλουν τη Χημεία σαν Χυμεία, γιατί έχει να κάνει με χυμούς.
Χυμικός

Ανώνυμος είπε...

αυτο που εκανα εγω στην τριτη λυκειου ηταν το εξης:
Χρησιμοποιουσα για ολα τα μαθηματα ντοσιε μεγεθουσ Α4.
Τα τετραδια μου ειχαν ειδικεσ τρυπεσ και ετσι περνουσα μετα στα ντοσιε τισ καλα λυμενεσ ασκησεισ τισ παρασοσεισ κλπ.
Με αυτο το συστημα μπορουσα να τα τακτοποιησω ολα με την σειρα που με βολευε, να ανακατεψω σημειωσεισ απο σχολειο και φροντηστιριο και με βοηθησε απιστευτα στην τελικη επαναληψη.