Τρίτη, 26 Οκτωβρίου 2010

The proof.

Απόδειξη:

απόδειξη: 1.η ενέργεια ή το αποτέλεσμα του αποδεικνύω· μια σειρά από συλλογιστικά στοιχεία που κάνουν φανερή την αλήθεια ενός πράγματος 2. έντυπη ή γραπτή βεβαίωση για την είσπραξη, κατάθεση, παραλαβή χρημάτων ή οποιουδήποτε άλλου πράγματος.

Τελικα τεινω να πιστευω οτι μερικοι ανθρωποι επιτηδες δεν γνωριζουν καποιες βασικες αρχες του τροπου λειτουργιας του κρατους. Δεν ειναι οτι δεν ετυχε να τους τα πει καποιος. Απεναντιας, αυτοι πετυχαν -και με το παραπανω- να μην ενημερωθουν για τιποτα, παρολη την βαβουρα του τελευταιου χρονου γυρω απο την ελληνικη οικονομια.

Ας ξεκινησουμε απο τα βασικα:

Ενας ανθρωπος παει σε καποιο μαγαζι, διαλεγει ενα προιον της αρεσκειας του, παει στο ταμειο να το πληρωσει, δινει τα λεφτα, παιρνει το προιον και τελος φευγει.

Ο μαγαζατορας, αν εχει εισπραξει 10€ για το προιον ομως, οφειλει να δωσει περιπου τα 2€ στο κρατος σαν φορο. Αυτα τα 2€, εσυ αγοραστη τα εχεις πληρωσει στον μαγαζατορα. Εφοσον ενα προιον εχει ΦΠΑ, ειναι σαν να του λες του μαγαζατορα "Παρε 8€ για σενα και 2€ για το κρατος".

Αυτο γινεται μονο αν σου δωσει την αποδειξη στα χερια σου. Γιατι, εκτος απο την δικια σου την αποδειξη, μια ιδια, ολοιδια αποδειξη μενει και μεσα στην ταμειακη του μηχανη.

Οταν ερθει η ωρα να κανει την φορολογικη του δηλωση, η εφορια θα παρει το καρουλακι με τα δευτερα αντιγραφα των αποδειξεων, θα μετρησει ποσα € εισεπραξε, και θα του χρεωσει τον αντιστοιχο φορο, που, υπενθυμιζω, εσυ τον εχεις ηδη πληρωσει.

Αν δεν βρεθουν τα 10€ του προιοντος που αγορασες, θα ειναι γιατι δεν σου εχει δωσει αποδειξη, οποτε εσυ, αν και του πληρωσες τον φορο, αυτος δεν τον εδωσε στην εφορια αλλα τον εβαλε στην τσεπη.

Δηλαδη, αν ενας μαγαζατορας δεν σου κοψει αποδειξη φοροδιαφευγει. Κι αν εσυ δεν επιμεινεις να σου δωσει, τον βοηθας να φοροδιαφυγει.

Ενδιαφερον στοιχειο: Το ξερεις οτι αν δεν παρεις αποδειξη για καποιο προιον που εχεις διαλεξει, δεν εισαι υποχρεωμενος να πληρωσεις; Ειναι τοσο απλο. Η αποδειξη, εκτος απο αυτο το ασπρο χαρτακι, ειναι και αποδεικτικο μεσο της συναλλαγης "παρε λεφτα-δωσε προιον". Αν δεν σου δοθει αποδειξη, και ξεκαθαρισεις οτι δεν πληρωνεις, τι θα σου κανει; Θα καλεσει την αστυνομια; :)

Δεκαετιες τωρα, οι Ελληνες ειχαν γραμμενο στις ολοστρογγυλες αρχιδαρες τους αυτον τον μηχανισμο. Καποιοι ηξεραν πως δουλευει, αλλα δεν το διαλαλουσαν κιολας. Μεχρι πριν λιγα χρονια θεωρουνταν ντροπη να ζητησεις αποδειξη, αν δεν σου ειχε δοθει αμεσως. Ζητουσες την αποδειξη απο τον σερβιτορο και σε κοιτουσε σαν εξωγηινο.

Μεχρι που πηρε την εξουσια ο mindtheGAP :ΡΡΡΡ

Πριν εναν χρονο λοιπον, το κρατος υποχρεωσε τους πολιτες να μαζευουν αποδειξεις. Καθιερωθηκε λοιπον ενα συστημα, παρομοιο με το εκπτωτικο συστημα στα σουπερμαρκετ: Οσες περισσοτερες αποδειξεις μας φερεις, τοσο περισσοτερη φοροελαφρυνση θα εχεις.

Ομως το κρατος εκανε μια μαλακια. Δεν ενημερωσε τους πολιτες για το συστημα που αναλυτικα περιεγραψα πιο πανω. Βλεπεις, επιζητωντας αμεσα αποτελεσματα, προεταξε το ατομικο συμφερον του καθε πολιτη, την φρασουλα "τοσο περισσοτερη φοροελαφρυνση θα εχεις".

Και ετσι, ολοι οι παρτακηδες Ελληνες (δηλαδη το 90%) ξεκινησαν στις αρχες του ετους να μαζευουν αποδειξεις. Καποιοι εκαναν λογο και για το "Κινημα των Αποδειξεων". Προσεξε, το κινητρο ειναι λαθος: Δεν μαζευαν για να αναγκασουν τους μαγαζατορες να πληρωσουν φορο, μαζευαν για να μην πληρωσουν οι ιδιοι.

Μαλιστα, οταν προσπαθουσα να εξηγησω το μεγεθος της μαλακιας που καναμε τοσα χρονια σαν λαος, και το ποσα λεφτα θα μπορουσαμε να ειχαμε περισσοτερα, ολοι μου λεγαν "μα αφου το κρατος δεν το ζητουσε ως τωρα, εγω γιατι να μαζεψω". Και δεν μιλαω μονο για ανθρωπους που ηταν εκ των πραγματων ασχετοι με το αντικειμενο, αλλα και για τραπεζικους (!), λογιστες (!!), καθηγητες (!!!), και τα λοιπα.

Το θεμα ειναι οτι το κρατος εκανε και μια ακομη μαλακια. Δεν ενημερωσε σωστα τους πολιτες για το ποιο ακριβως θα ειναι το φορολογικο καθεστως, ποιες θα ειναι οι φορολογικες κλιμακες και τι ακριβως αποδειξεις θα χρειαστουν για καθε εισοδημα.

Ετσι, ο παρτακιας ο Ελληνας, τωρα που περασε ο καιρος, και το θεμα εχει ξεχαστει, πιστευει οτι οσες αποδειξεις μαζευε 10 μηνες τωρα "του φτανουν για να πιασει το αφορολογητο", οτι "εχει συμπληρωσει το οριο", και λοιπες παπαριες. Ακριβως επειδη το κρατος του προεταξε το ατομικο του συμφερον, σημερα ο Ελληνας ξανα, δεν ζηταει αποδειξη. Ποσο πιο μαλακισμενη αποφαση...;

Εννοειται φυσικα, πως, εφοσον τον χορο τον σερνει ο ιδιος ο καταναλωτης παυλα φορολογουμενος πολιτης (που συνηθως ειναι μισθωτος, δηλαδη ο ιδιος δεχεται το φαινομενο ο ιδιος να μην μπορει να κρυψει τα εισοδηματα του αλλα να δινει την συγκαταθεση στον επιχειρηματια να τα κρυψει), οι μαγαζατορες δεν θα κατσουν με σταυρωμενα τα χερια, αλλα θα μπουν και αυτοι στον χορο, με ιδιαιτερο ζηλο μαλιστα.

Ετσι, παρατηρω και παλι, σιγα σιγα να επανερχεται η αρχικη κατασταση του γραφικου καταναλωτη που ζηταει αποδειξη, του ωχαδερφισμου, του σταρχιδισμου, κτλ. Το περιεργο ομως ειναι οτι αυτη η νοοτροπια ειναι ριζωμενη στους υπολοιπους συν-καταναλωτες...!!!

Το Σαββατο λοιπον, βγηκαμε εξω για ποτακι. Εγω, η Λινα και αλλα δεκα ατομα. Ημασταν οι μονοι, ως ζευγος, που ζητησαμε αποδειξη οταν ηρθε η ωρα να πληρωσουμε. Μονο ενας απο τους υπολοιπους δεκα παρατηρησε οτι δεν ειχε ερθει η αποδειξη, μην δινοντας συνεχεια στο θεμα.

Σας πληροφορω λοιπον, οτι ο σερβιτορος, και στα δυο μαγαζια που πηγαμε, οχι απλως μου εφερε την αποδειξη οταν την ζητησα, χτυπωντας με φιλικα στην πλατη, αλλα μου την εδειξε και στο φως κιολας, για να βεβαιωθω οτι αυτα που πληρωνω ειναι αυτα που αναγραφονται στην αποδειξη.

Οταν το ειπα αυτο το πραγμα στον μοναδικο απο τους δεκα που παρατηρησε οτι δεν ειχε ερθει αποδειξη, με κοιταξε σχεδον εκπληκτος. "Δηλαδη κατσε ρε φιλε, ζητησες αποδειξη; Και μαλιστα δεν ειχε κανενα προβλημα να σου την φερει...;;;".

Φαντασου πως φανηκα στους αλλους.

22 σχολίασαν...:

ephee είπε...

Δεν καταλαβαίνω την έκπληξή του..
Κατάφεραν αυτό που ήθελαν, ακόμα κι αν κάποιοι το ονομάζουν "μας κάνανε ρουφιάνους".. Τι πάει να πει "μας κάνανε ρουφιάνους";
Στην προηγούμενη φάση που οι κερδοσκόποι "μας κάνανε μαλάκες και τους εαυτούς τους μάγκες" ήταν καλύτερα;
Κουρευόμουν 20 χρόνια σε ένα μάγκα που απασχολεί "μαύρα" 3 άτομα, μου έπαιρνε 20 ευρώ και απόδειξη στα μεγάλα κέφια. Άλλαξα κομμωτήριο (μεγάλη υπόθεση για γυναίκα, μην το ψάχνεις) και κουρεύομαι με 12 ευρώ, και απόδειξη.
..και χωρίς να τη ζητήσω!

Sourotiri είπε...

Ephee, αυτο το πραγμα με την εννοια της ρουφιανιας, καταλοιπο απο την χουντα, ειναι πραγματικα γελοιο.

Ρουφιανια, κατ' εμε, ειναι να καταγγελεις καποιον που ειναι παρανομος και δεν σε ενοχλει. Αν για παραδειγμα βγω εξω απο το σπιτι αυτην την στιγμη, στανταρ θα βρω εναν που θα ειναι παρκαρισμενος παρανομα. Ναι, θα ειμαι ρουφιανος αν καλεσω την τροχαια. Αν με κλεινει βεβαια και με εμποδιζει να κουνησω το δικο μου οχημα, τοτε φυσικα και δεν θα ειμαι ρουφιανος.

Στο θεμα των αποδειξεων, πολλοι θεωρουν οτι η ρουφιανια υφισταται γιατι το να μην σου φερει αποδειξη ενας καφετζης δεν σε πληττει αμεσα. Θα σου πει "ελα ρε φιλαρακι, χεσε με με την αποδειξη, θα με μαδησουν στον φορο, καταλαβε με, τρια στοματα εχω να θρεψω, κτλ".

Παραβλεπουν ομως οτι ακριβως το ποσο που γλιτωνει ο μαγαζατορας, το κλεβει απο τις τσεπες μας, ειναι σαν να μας ανοιγει το πορτοφολι και να παιρνει καποια κερματα. Αν ειχε την συγκαταθεση μου, καλως, αλλα δεν με ρωταει καν!

Στο θεμα της μαυρης εργασιας που θιγεις, τα πραγματα ειναι λιγο διαφορετικα. Συνηθως ο καταναλωτης δεν γνωριζει αν ο υπαλληλος παιρνει ενσημα απο ενα μαγαζι, και βασικα, δεν τον ενδιαφερει κιολας αμεσα.

Επισης, δεν γνωριζουμε κατω υπο ποιες προυποθεσεις εγινε η "προσληψη", ειδικα στις μερες που ζουμε, ενας ανθρωπος που εχει αναγκη για να επιβιωσει, ισως και μετα χαρας του να παει να δουλεψει χωρις ενσημο και λεει και ευχαριστω απο πανω. Μπορει να παιρνει τα λεφτα ή εστω μερος τους, στο χερι. Μπορει να τα παιρνει σε ειδος. Δεν το ξερουμε.

Με αυτην την εννοια, φερνουν και οι εργαζομενοι ευθυνη, φαντασου πως, αν κανεις εργαζομενος δεν δεχοταν δουλεια χωρις ενσημο, ολοι οι εργοδοτες θα αναγκαζονταν να κολλανε.

Αλλα και παλι, αυτο δεν αφορα τον καταναλωτη. Αυτο που μου την δινει, και με αφορα ως καταναλωτη, ειναι η κουτοπονηρια των επιχειρηματιων. Ειναι εκεινες οι βλακωδεις πραξεις, του στυλ να, σου φερνω αποδειξη για το πρωτο ποτο αλλα ουτε λογος για τα επομενα τρια, παταω το ποσο στην ταμειακη να το δεις αλλα δεν παταω την εκτυπωση της αποδειξης, σου φερνω ντελιβερι φαγητο στο σπιτι και αντι για αποδειξη εχω πανομοιοτυπο δελτιο παραγγελιας, και παει λεγοντας.

ephee είπε...

χωρίς να θέλω να ξεφύγω από το θέμα, αλλά μου πάτησες τον κάλλο με τον παράνομα παρκαρισμένο. δεν έχω αυτοκίνητο (επειδή δεν θέλω να έχω) και η μόνιμη τσαντίλα μου είναι όσοι μου κλείνουν εμένα το πεζοδρόμιο για να διευκολύνουν τη ζωή σε όσους κινούνται με αυτοκίνητο. Εκεί, προσπάθησα πολλές φορές να γίνω ρουφιάνα αλλά επειδή η τροχαία αδιαφορεί, κατέληξα να απειλώ "αν μου ξανακλείσεις το πεζοδρόμιο, θα το βρεις σπασμένο"..
Πιάνει! ;)
Είχα αυτοκίνητο 20 χρόνια, και δεν καβάλησα ΠΟΤΕ πεζοδρόμιο, ούτε πάρκαρα σε στάση. Δεν καταλαβαίνω, τόσο υπεράνθρωπος ήμουν εγώ που κατάφερνα να παρκάρω νόμιμα παντού;

Sourotiri είπε...

Sorry για τον καλο που σου πατησα :) Η αληθεια ειναι πως ειχα στο μυαλο μου μερικους παρκαρισμενους εδω εξω, που οντως ειναι παρανομοι αλλα οντως δεν ενοχλουν και κανεναν. Επισης, σε αυτες τις περιπτωσεις, μπορεις να λειτουργησεις και σαν street panther, και να κολλησεις ενα απο τα γνωστα αυτοκολλητακια "Ειμαι γαιδαρος, παρκαρω οπου γουσταρω" :)

Και οχι, προφανως και δεν ησουν υπερανθρωπος αλλα μαλλον σκεφτοσουν και τον πεζο :)

ephee είπε...

Τhanx για τη συμβουλή.. λες να μην τα δοκίμασα τα αυτοκολλητάκια;

Sourotiri είπε...

Αν ναι, τοτε καλα εκανες και αρχισες τις απειλες :)

Lina είπε...

θα θελα να τυπώσω αυτό το ποστ σε μικρά χαρτάκια και να τα τρίβω στη μούρη οποιουδήποτε μου λέει "εγώ δεν μαζέυω αποδείξεις" ή "ε, μην ον κουράζεις τώρα" ... γκρρρρ

Θανάσης είπε...

Πέστα χρυσόστομε! Πραγματικά τόσο καιρό κάνω την αντίστοιχη προπαγάνδα στους γύρω μου για να χωνέψουμε ότι δεν κερδίζουμε τίποτε όταν δεν μας κόβουν απόδειξη (εκτός προφανώς από τις περιπτώσεις που χωρίς απόδειξη το ποσό που πληρώνουμε μικραίνει).

teleytaios είπε...

Βρε Sourotiri, μήπως αν δε μου κόψεις απόδειξη, να γλύτωνα κι εγώ το ΦΠΑ; Έτσι, μωρέ, να κάνουμε και λίγο νταραβέρι...

Lina είπε...

ναι... και μετά να βγαινει αυτός "άπορος" και να πληρώνω εγώ εφορία διπλάσια από αυτόν!!!

Sourotiri είπε...

Lina, μα για αυτον τον λογο το εκανα το ποστακι μπεημπη :Ρ

Θαναση, καταλαβαινω την περιπτωση που λες, αλλα και σε αυτην την περιπτωση χανεις, ισως οχι και τοσο.

Τελευταιε, αυτα δεν λεγονται ρε δημοσιως :)

Λινα, ασε με ρε παιδακι μου, εχω κι εγω στοματα να θρεψω ξερεις :ΡΡΡ

joN είπε...

μπορεί να έχει κάνει την ταμειακή έτσι ώστε να βγάζει εικονικές αποδείξεις, γι αυτο ήταν τοσο φιλικός ;)

Άννα είπε...

Eγω πάντα ζητούσα απόδειξη...και την πετούσα όταν πηγαινα σπίτι. Δεν έπαιρνα μόνο απο τα μπαράκια/καφετέριες..Στις καφετεριες βέβαια πάντα την έφερναν.
Για να είμαι απόλυτα ειλικρινής κάποιες φορές δεν είχα πάρει..Αλλα είχα κερδίσει κάτι και εγώ. Ο μαγαζάτορας μου ή εγω η ιδια τα βρίσκαμε με αντιστοιχη εκπτωση. Μου είχε κόψει ας πουμε ο αλλος 50 ευρώ και δεν μου έδωσε απόδειξη. Βασικά μου είχε κάνει εκπτωση 18% το ΦΠΑ δηλαδή.
Τη χρονιά που δουλευα Ηρακλειο απο 300 ευρω μου εκανε το ενοικιο 250 και η αποδειξη ηταν μικρότερη..
Ε ενταξει ξερω και αυτο δεν ηταν σωστο...Τουλαχιστον ομως έχανε μεν το κρατος αλλα κερδιζα κατι και εγω

Και εγω παντως είμαι απο τους λίγους που την ζητανε...Και φυσικα αφου τη ζηταω εγω την παιρνω...( μιλαμε και για αποδειξεις με μεγαλα ποσα)

:))
Φυσικα απο οπου και αν την εχω ζητησει στην φερνουν αμεσως χωρις κανενα σχολιο

Sourotiri είπε...

jon, ε, αν ειναι ετσι, μαλλον δεν μπορω να κανω κατι :)

Αννα, αυτο λεω, οχι οτι ειναι σωστο να συνεννοηθεις με εναν μαγαζατορα για να σου μειωσει την τιμη χωρις αποδειξη, αλλα ενταξει, μπορω να δειξω λιγη περισσοτερη κατανοηση σε αυτο.

Επισης, δεν νομιζω οτι τους παιρνει και πολυ να σου κανουν τον δυσκολο και να μην στην φερνουν :Ρ

Morpheus είπε...

Μα την παναγία, αυτό το κείμενο θέλω να το εκτυπώσω και να το κολλήσω παντού!

Sourotiri είπε...

Morpheus, ελευθερα :)

princess είπε...

Να συμπληρωσω σε οσα σωστα λες, οτι ο καθε εμπορος, σου πουλαει κατι που αγορασε, πληρωνοντας επισης ΦΠΑ, ο οποιος θα του επιστραφει....

anisixos είπε...

Το θεμα δεν ειναι αν θα σου φερει την αποδειξη ο αλλος αλλα τι θα γραφει πανω η αποδειξη...

Sourotiri είπε...

princess, δεν ημουν σιγουρος οτι γινεται αυτο, για αυτο και δεν το εγραψα :)

Ανησυχε, εχεις δικιο.

Νεφελη είπε...

Σωστόοοοοος!!!!

Ανώνυμος είπε...

Μην ξεχνάτε όμως οτι όταν πας να αγοράσεις μια υπηρεσία, όπως πχ ενα κουρεμα λες : "πληρωσα 15 ευρώ", δεν λες, "πληρωσα 12 ευρώ και 3 για το κράτος, 15". Ετσι ο καταναλωτης πολλές φορές ξεχνα οτι ο επιτηδευματίας λειτουργεί KAI ως εισπράκτορας του κράτους, απαιτει χαμηλότερες τιμές λόγω κρισης, ζητά δηλαδή το κούρεμα στα 12 και με απόδειξη που σημαινει οτι ο μαγαζατορας εισπραττει 10.

Και με 10 ευρώ το κουρεμα, ειδικα αν εισαι απο αυτους τους ηλίθιους που πληρώνουν και ασφαλιζουν το προσωπικο τους κανονικα, πληρώνουν το τεβε τους και δεν χρωστουν ενοικια, ΔΕΝ βγαινεις. 10 ευρώ δεν φτανουν ουτε για ζητω,γιατι η δουλεια πεφτει, κανεις λιγοτερα κουρεματα, ο τζιρος εχει μειωθει και δεν σε παιρνει να το ριξεις...(έτσι έρχονται οι απολύσεις προσωπικού.)
οποτε καμμια φορα κοιτας να κανεις την παπια ή λες, 15 με αποδειξη, 12 χωρίς...
Και αυτο παιδια ελλεεινό ειναι...
Νομίζεις οτι μου αρεσει να αισθανομαι και να φαινομαι γυφτος; γιατι καθε φορα που δεν κοβω αποδειξη δε νιωθω "ξυπνιος", ντρεπομαι...ΑΛΛΑ:
Ειναι πολύ υψηλό το ΦΠΑ και μεγάλη η μειωση της κατανάλωσης υπηρεσιων και αγαθών...στο τελος της μερας βλεπεις οτι τη μιση δουλεψες για να βγαλεις το ΦΠΑ, και μαλιστα θα φορολογηθεις κι αλλο επ'αυτου.
όταν εισαι μισθωτός, και δη στο δημόσιο εύκολα πυροβολείς με ήστυχο το κεφαλακι σου. Αν βγεις όμως λιγο στον αληθινο κόσμο και η επιβίωσή σου περνά καθημερινά από τα χέρια σου και καθε μερα δινεις εξετάσεις στον τομέα σου, μη μπορώντας να χαλαρώσεις ούτε μια ώρα, τότε μπορεις να κρινεις το ΦΠΑ, τα έξοδα & αν και πόσο ποναει το 23%...αν ήταν τουλάχιστον το 10%-15% του ημερήσιου τζίρου τοτε και καλύτερες τιμες θα καναμε και παντα θα το χρεώναμε και το χρήμα θα κυκλοφορούσε. οχι όμως να μου ζητά να γινει συνέταιρος με το 1/4 επι των εισπράξεων μου (αρχικά)...τους κολιγους στα τσιφλίκια μου θυμιζει...

ps: ολα αυτα δεν τα γραφω για να δικαιολογησω τη φοροδυαφυγή, καθε άλλο. Απλώς θελω να δείξω την κατάσταση μεσα από μια αλλη οπτική ίσως λιγο παρεξηγημένη...

Φιλικα, Alex

Sourotiri είπε...

Άλεξ, αυτό που ξέρω εγώ είναι ότι αν η φοροδιαφυγή στην Ελλάδα δεν χτυπούσε κόκκινο τόσα χρόνια, και υπήρχαν πάρα πολλοί επαγγελματίες που δεν έκοβαν απόδειξη και άρα ήταν μέρος και μάλιστα μεγάλο του προβλήματος, δεν θα φτάναμε σε αυτό το σημείο. Ποσώς με ενδιαφέρει αν ο επιχειρηματίας "βγαίνει" ή "δεν βγαίνει". Πληρώνω για ένα προϊόν και θέλω να γίνεται με την νόμιμη διαδικασία.

Γιατί ο μισθωτός που λες εσύ (και ειδικά ο δημόσιος, παρόλο που δεν ανήκω σε αυτήν την κατηγορία) δεν μπορεί να κρύψει τίποτα από την εφορία. Αυτός δηλαδή, μαλάκας είναι;