Τρίτη, 21 Ιουνίου 2011

Αδιαβάθμητη έλλειψη αυτογνωσίας.

Ας πούμε ότι έχεις να αξιολογήσεις 10 ανθρώπους, και για αυτόν τον λόγο τους βάζεις να συμμετάσχουν σε έναν γραπτό διαγωνισμό. Θέλεις η διαδικασία να είναι δίκαια και διαφανής. Έτσι, τους βάζεις κάποιες ερωτήσεις, που σε ενδιαφέρει να εξετάζουν φυσικά το αντικείμενο για το οποίο τους θέλεις. Εσύ, σαν θεματοδότης, θέλεις να ξεχωρίσεις τον κακό, τον καλό, τον άριστο. Αν λοιπόν βάλεις σωστά διαβαθμισμένα θέματα, είναι αρκετά πιθανό οι βαθμοί των 10 εξεταζομένων να έχουν μια διασπορά ανάμεσα στο 0 και το 100. Αν η διαβάθμισή σου είναι τέλεια, ο ένας από τους 10 θα είναι στην κλίμακα 0-10, ο δεύτερος στο 10-20, και τα λοιπά.

Με λίγα λόγια, το 10% των υποψηφίων θα πάρουν το 10% των καλύτερων βαθμών, οι μισοί θα είναι πάνω από την μέση και οι άλλοι μισοί κάτω, και τα λοιπά. Σε αυτήν την περίπτωση, θα έχεις καταφέρει να ξεχωρίσεις όλους τους υποψηφίους, με τον τρόπο που πρέπει.

Όταν μιλάμε για πανελλήνιες εξετάσεις, μπαίνει στην μέση βέβαια και το θέμα των βαθμολογητών. Μπορεί να μπουν παλούκια θέματα, αλλά με επιεική βαθμολόγηση να απαλυνθεί ο...πόνος. Και το αντίθετο φυσικά. Αυτά όμως, η δυσκολία των θεμάτων και ο τρόπος βαθμολόγησης, είναι δυο μεγέθη που δεν είναι μετρήσιμα. Μετρήσιμα όμως, είναι τα στατιστικά των εξετάσεων.

Αν λοιπόν παρατηρήσει κανείς τα ποσοστά των αποτελεσμάτων, με ψύχραιμο μάτι πάντα, θα διαπιστώσει ότι φέτος έχουν μειωθεί τα ποσοστά των αριστούχων (βαθμοί 18-20) σε αρκετά μαθήματα, ενώ σε κάποια λιγότερα έχει ανέβει. Θα επικεντρωθώ στα ποσοστά που αφορούν τους αριστούχους (18-20, δηλαδή το 10% των καλύτερων βαθμών) και στους μεσαίους προς καλούς βαθμούς (15-18, δηλαδή στο 15% των δεύτερων καλύτερων βαθμών). Κάνοντας αυτήν την μελέτη, κατέληξα σε ένα πολύ χρήσιμο συμπερασμα:

Παρόλη την τρομολαγνεία των ΜΜΕ περί "των πιο δύσκολων θεμάτων της δεκαετίας", περί "άγριας σφαγής των μαθητών" και τα συναφή, διαπιστώνουμε ότι η βαθμολόγηση ήταν αρκετά επιεικής. Πιο κάτω είναι κάποια χτυπητά παραδείγματα.

Στην έκθεση, είχαμε μόλις το 1% σε αριστούχους. Το οποίο βέβαια είναι κάτι λογικό, αν κρίνουμε και από τα περσινά, πιο εύκολα θέματα, που είχαμε πάλι το ίδιο ποσοστό. Στο 15% των δεύτερων καλύτερων βαθμών, είχαμε το 21% των υποψηφίων. Κάτω από την βάση βρέθηκε μόλις το 20% των παιδιών. Που είναι η σφαγή;

Στα μαθηματικά γενικής παιδείας, το 10% των καλύτερων βαθμών τους πήρε το 20% των παιδιών. Κάτω από την βάση είχαμε το 43% των παιδιών. Που είναι η σφαγή;

Στην βιολογία γενικής παιδείας, το 10% των καλύτερων βαθμών τους πήρε το 19% των παιδιών. Μόλις το 34% κάτω από την βάση. Που είναι η σφαγή;

Στα αρχαία της θεωρητικής, τα ποσοστά είναι παρόμοια με πέρσι, πράγμα που δείχνει ότι οι υποψήφιοι ήξεραν τι να περιμένουν και τα αποτελέσματα είναι αναμενόμενα.

Στα λατινικά της θεωρητικής, ισχύει ακριβώς το ίδιο, μόνο που εδώ οι βαθμοί είναι και καλύτεροι από πάνω. Το 16% των υποψηφίων πήρε το 10% των καλύτερων βαθμών. Μόλις το 37% ήταν κάτω από την βάση.

Στην λογοτεχνία της θεωρητικής, η ομοιότητα με τα περσινά ποσοστά είναι τρομακτική. Οι υποψήφιοι, άρα, δεν δέχτηκαν καμία κεραμίδα στο κεφάλι τους.

Στην βιολογία της θετικής, το 20% των υποψηφίων που πηρε το 10% των καλύτερων βαθμών μοιάζει πιο φυσιολογικό από το περσινό εξωπραγματικό 43%. Μόλις το 17% κάτω από την βάση.

Στα μαθηματικά της θετικής έχουμε το πρώτο δείγμα πολύ καλής διαβάθμισης, μιας και το 10% των παιδιών πήραν το 10% των καλύτερων βαθμών, το 15% των παιδιών πήραν το 15% των αμέσως επόμενων καλύτερων βαθμών, κτλ.

Τα ίδια ισχύουν και την φυσική της θετικής.

Στην Χημεία της Θετικής, τα ποσοστά των βαθμών μαρτυρούν εξωπραγματικές επιδόσεις. Το 61% των παιδιών είναι πάνω από το 15...!!! Τα ίδια βλέπουμε και στο μάθημα της Ηλεκτρολογίας αλλά και της Βιοχημείας.

Πολύ καλή διαβάθμιση έχουμε και στα μαθηματικά της τεχνολογικής 1, που το 9% των παιδιών παίρνει το 10% των καλύτερων βαθμών, το 14% των παιδιών παίρνει το 15% των αμέσως καλύτερων βαθμών, οι μισοί είναι πάνω και οι μισοί κάτω από την βάση. Στην ίδια κατεύθυνση, παρόμοια είναι τα πράγματα και στην φυσική.

Στην τεχνολογική 2 (="του λαού"), στα μαθηματικά έχουμε μόλις το 3% των παιδιών πάνω από το 18. Αλλά κρίνοντας από το περσινό αντίστοιχο 6%, μάλλον καταλαβαίνουμε ότι αυτή η κατεύθυνση γενικά δεν τα πάει καλά με τα μαθηματικά. Αυτό φαίνεται και από τα ποσοστά των υποψηφίων που έγραψαν κάτω από την βάση, φέτος και πέρσι. Μια από τα ίδια και για την Φυσική.

Στις ΑΟΔΕ της ίδιας κατεύθυνσης τα παιδιά φαίνεται ότι πήγαν αρκετά καλά, στα ίδια επίπεδα με πέρσι, όπως και στον προγραμματισμό.

Τέλος, στις ΑΟΘ, βλέπουμε μεν πιο χαμηλούς βαθμούς, αλλά και πάλι, η συγκέντρωση των υποψηφίων είναι στους πιο ψηλούς βαθμούς.

Γιατί τα γράφω όλα αυτά;

Είναι πολύ εύκολο, αν είσαι υποψήφιος που έχεις βγάλει μικρότερο βαθμό από αυτόν που νόμιζες ότι αξίζεις, ή ο γονιός του, να γκρινιάζεις για σφαγή. Όμως, πρέπει να παραδεχτείς ότι κάποια παιδιά έγραψαν καλύτερα από σένα. Και από την στιγμή που αυτοί μπόρεσαν, θα μπορούσες και εσύ. Δεν μιλάμε για ανθρώπους με υπερφυσικές δυνάμεις, αλλά για 18χρονους μαθητές. Εφόσον υπάρχουν αυτοί, πάει να πει ότι τα θέματα λύνονταν, και ότι μπορούσες να πετύχεις τον ίδιο βαθμό και εσύ. Από την στιγμή που δεν το έκανες, κάτι πήγε στραβά. Και το στραβό είναι στην δική σου αρμοδιότητα να το βρεις, όχι να ρίξεις το φταίξιμο σε κάτι άλλο.

ΝΑΙ, οι πανελλήνιες, με τον τρόπο που γίνονται, δεν εξετάζουν ουσιαστικά πράγματα. ΝΑΙ, πολλές φορές κάνουν το ακριβώς αντίθετο. Όμως, αν δεν ήθελες να κριθείς από ένα τέτοιο σύστημα, ας μην έδινες. Ή μάλλον, μην του δίνεις και τόση σημασία. Πήγαινε έξω και σπούδασε, αν έχεις την δυνατότητα. Μην γκρινιάζεις όμως για σφαγή, γιατί είμαι σίγουρος ότι καταλαβαίνεις ότι πρέπει να υπάρχει σαφής διαβάθμιση.

Ακούω μαθητές και γονείς να λένε ότι πήραν ξέρω 'γω χαμηλότερο βαθμό στο Χ μάθημα από όσο περίμεναν. Δεν μπορεί 2 (ή και 3) βαθμολογητές (=επιστήμονες άνθρωποι και μάλιστα καθηγητές στο αντικείμενο που σε εξετάζουν) να κάνουν λάθος και να είσαι εσύ ο σωστός, τι να κάνουμε. Ή δεν θυμάσαι κάποια από τα πράγματα που έγραψες, ή δεν ξέρεις να κρίνεις πόσο πιάνει το γραπτό σου, ή δεν έχεις αυτογνωσία, ή χίλια δυο. Το ίδιο σύστημα βαθμολόγησε τον παραδίπλα σου και του έβαλε 20. Αφου έγινε σε αυτόν, θα μπορούσε να γίνει και σε σένα.

Καταλαβαίνω ότι πολλές φορές βλέπουμε τα πράγματα όπως μας συμφέρει. Ρώτησα ένα παιδί που περίμενε να βγάλει 18 και έβγαλε 15, πως τα πήγαν οι συμμαθητές του. "Όλοι χάλια" μου είπε. Τύχαινε να ξέρω 2 από τους συμμαθητές του και σας πληροφορώ ότι και οι 2 έβγαλαν πάνω από 18.

Καταλαβαίνω τους μαθητές που νιώθουν ότι πήγαν χαμένοι οι κόποι τους, καταλαβαίνω την απογοήτευση, την στεναχώρια, όλα. Αλλά παιδιά, σταθείτε τουλάχιστον στο ύψος των περιστάσεων και μην τα ρίχνετε όλα αλλού, γιατί εκτίθεστε. Είναι χίλιες φορές προτιμότερο να ψάξετε που σκατά χάσατε μόρια και μονάδες, από το να βρίζετε τους βαθμολογητές. Σε αυτά τα θέματα, απλά, δεν γράψατε όσο καλά νομίζατε ότι μπορούσατε να γράψετε. Τέλος.

Στην τελική, έχετε υπόψιν σας, πως οι πανελλήνιες είναι ένας διαγωνισμός. Δεν έχει σχέση πως έχετε γράψει σε σχέση με το 20, αλλά σε σχέση με τους άλλους. Με τις βάσεις ξυρίζουν τον γαμπρό, όχι με τα μόρια.

Τώρα λοιπόν που θα κάνετε το μηχανογραφικό σας, κάντε το με ηρεμία. Εδώ υπάρχουν μερικές χρήσιμες συμβουλές. Ποτέ δεν ξέρετε πόσο πολύ μπορεί να σας αρέσει τελικά μια σχολή ή όχι. Κάντε το μηχανογραφικό σας ψύχραιμα. Και αν δείτε ότι δεν γουστάρετε τελικά, πάντα υπάρχουν κι άλλες εναλλακτικές επιλογές. Στο χέρι σας είναι να τις ψάξετε και να τις ανακαλύψετε.

13 σχολίασαν...:

sunny είπε...

Για να είμαι ειλικρινής δεν πιστεύω και πολύ στο συγκεκριμένο σύστημα. Αλλά αυτό είναι άλλο θέμα από αυτό των βαθμολογητών οι οποίοι είμαι σίγουρη πως προσπαθούν να βαθμολογήσουν όσο πιο αντικειμενικά μπορούν σε κάθε περίπτωση.
Αν κάποιος είναι σίγουρος πως έχει αδικηθεί ωστόσο, έχει το δικαίωμα να επανεξετασθεί το γραπτό του, έτσι δεν είναι;
Βέβαια, σε κάποια μαθήματα όπως τα μαθηματικά κτλ μπορείς να ξέρεις με αρκετή ακρίβεια τι έχεις γράψει, σε μαθήματα όμως όπως η έκθεση δεν μπορείς να ξέρεις με τόση ακρίβεια τι να περιμένεις ούτε και μπορείς να συγκρίνεις με τους συμμαθητές σου φυσικά.

ria είπε...

με τον πόνο μου παίζεις...

βεβαίως και οι ίδιοι οι μαθητές φταίνε. αλλά ρε κύριε, δεν μπορεί ο ένας να σου βάζει 74 και ο άλλος 57!

ή το γράφεις και παίρνεις 74 ή δεν το γραφεις και παίρνεις 57!

ή το γράφεις και παίρνεις 87 ή δεν το γράφεις και παίρνεις 69!

εμένα εκεί είναι οι ενστάσεις μου!

Sourotiri είπε...

sunny, ούτε εγώ πιστεύω σε αυτό το σύστημα. Από την στιγμή όμως που το έχουμε δεδομένο, απλά το σχολιάζουμε. Δικαίωμα επανεξέτασης δεν υπάρχει, μόνο δικαίωμα να δεις το γραπτό σου, με 50€ ανά γραπτό. Και όσον αφορά τα θετικά μαθήματα, και εκεί υπάρχει το περιθώριο της υποκειμενικότητας του βαθμολογητή, σαφώς μικρότερο βέβαια από τα θεωρητικά μαθήματα.

Ρια, είμαι σίγουρος ότι παίζω με τον πόνο πολλών. Στις διαφορές που λες, ακριβώς επειδή η υποκειμενικότητα του βαθμολογητή είναι αστάθμητος παράγοντας, ειδικά στα θεωρητικά μαθήματα, για αυτό μπαίνει και 3ος βαθμολογητής όπου υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα στους 2 πρώτους και στο τέλος μετράνε οι δυο καλύτεροι βαθμοί από τους 3. Αρκετά δίκαιο θα έλεγα.

Tania είπε...

Αγαπητό σουρωτήρι μονο σε ένα απο όλα θα διαφωνήσω μαζί σου.
Δυστυχώς η ευτυχώς διαφωνούμε η συμφωνούμε αν θέλουμε να έχουμε μέλλον πρέπει να σπουδάσουμε, το σύστημα λοιπόν εισαγωγής (ιδιαίτερα για αυτούς που δεν έχουν χρήματα για σουπερ σπουδές) ειναι οι πανελλήνιες. Άρα μπορούμε να δίνουμε αλλα μπορούμε να διαφωνούμε με το σύστημα και να κάνουμε παραπόνα που ¨η μοίρα μας¨ μας έριξε σε αυτό (ειρωνικό σχολική).

Ανώνυμος είπε...

Εσυ καλό μου σουρωτήρι πιστεύεις ότι τα θέματα αυτά ήταν επιπέδου δημόσιων σχολείων ή των ιδιαιτέρων των 60-70 ευρώ την ώρα;Σίγουρα τα παιδιά της κατηγορίας του 18-20 δεν έχουν υπερφυσικές δυνάμεις αλλά σίγουρα έχουν την οικονομική δυνατότητα να πληρώνουν και να έχουν αστέρια καθηγητές

Sourotiri είπε...

Σεβαστή η άποψή σου Τάνια.

Ανώνυμε, τα τελευταία 10-15 χρόνια (για πιο πριν δεν ξέρω), ελάχιστα ήταν τα θέματα που ανταποκρίνονταν στην ύλη του σχολικού βιβλίου. Δεν είναι κάτι καινούργιο αυτό. Φυσικά έχεις δίκιο και καλά κάνεις που το αναφέρεις, αλλά νομίζω ότι σε όλες τις συζητήσεις περί πανελληνίων ο παράγοντας φροντιστήρια/ιδιαίτερα λαμβάνεται δεδομένος.

Και παρεμπιπτόντως, δεν χρειάζεται ιδιαιτεράς των 60-70 ευρώ την ώρα για να σε κάνει αστέρι. Και με έναν που παίρνει 20 ευρώ την ώρα μπορείς να γράψεις καλά. Βλέπεις, παίζουν ρόλο και άλλα πράγματα, όπως το μυαλό του μαθητή, η δουλειά του, η πειθαρχία του, κτλ.

Ανώνυμος είπε...

Δηλαδή εσείς πιστεύετε ότι πρέπει κάποιος να πληρώνει 20ευρώ την ώρα δηλαδή 1000ευρώ το μήνα για να μπορέσει να γράψει 18-20.Και όταν δεν υπάρχουν τι γίνεται; Γράφει για 13 και διαμαρτύρεται για την αδικία που υπάρχει.Γι αυτό μη μιλάτε με αυτόν τον τρόπο και σεβαστείτε και λίγο αυτούς τους μαθητές που μπορεί πραγματικά και αυτοί να κουράστηκαν.

Sourotiri είπε...

Δεν σου λέω ότι η ευρεία διάδοση των φροντιστηρίων είναι κάτι καλό, και αν το ψάξουμε να δούμε που οφείλεται, τα αποτελέσματα θα μας εκπλήξουν. Είναι άλλο πράγμα η κούραση, άλλο πράγμα η αποδοτικότητα, άλλο πράγμα το αποτέλεσμα. Μην μπερδεύεσαι. Η κούραση και η προσπάθεια είναι πράγματα πάρα πολύ σεβαστά, αλλά δεν είναι ικανές συνθήκες για να σε οδηγήσουν στην επιτυχία.

sunny είπε...

Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί το τι γράφει ο κάθε μαθητής πρέπει να είναι ανάλογο με τα χρήματα που δίνει σε καθηγητές/ιδιαίτερα/οτιδήποτε!
Προσωπικά είχα συμμαθητές που δίναν τα μαλλιοκέφαλά τους σε καθηγητές και έγραψαν πολύ χαμηλά και μαθητές που δεν έκαναν ενισχυτικά μαθήματα εκτός σχολείου και τα πήγαν πολύ καλά.
Μερικές φορές τα ίδια τα παιδιά κάνουν τη διαφορά.

Ανώνυμος είπε...

Φιλε sourotiri απ' οτι ειδα στο ischool εισαι κατα των προβλεψεων...
Θα σε παρακαλουσα ομως εαν γινεται , να μου πεις εαν ειναι δυνατον να πεσει το Οικονομικων Επιστημων του ΑΠΘ κατα 200 μορια (Για την ακριβεια , με χωριζουν απο τη βαση του ακριβως 222 μορια) ...

Ποσο πιστευεις οτι θα ειναι η πτωση της βασης σε ενα τοσο περιζητητο τμημα?...

Επιπλεον , εστω οτι η διαφορα αναμεσα στην καινουργια βαση 2011 και στην βαθμολογια μου ειναι της ταξης των -100 μοριων .
Δηλαδη ειμαι 122 μορια κατω απο τη βαση...
Πιστευεις οτι υπαρχει περιπτωση να μπω με ειδικη κατηγορια τριτεκνων ?
(Το οικονομικο του ΑΠΘ δινει μονο 16 θεσεις για τριτεκνους)

Ευχαριστω προκαταβολικα...

An-Lu είπε...

Συμφωνω απολυτως και με τον τιτλο και με το περιεχομενο...ιδωμεν...

Sourotiri είπε...

sunny, συμφωνώ κι επαυξάνω :)

Ανώνυμε, από την στιγμή που δεν θεωρώ τίποτα απίθανο, αυτό που με ρωτάς για τα μόρια και την βάση, ναι, είναι κάτι πιθανό.

Αν λου, χαίρομαι που συμφωνείς :)

Ανώνυμος είπε...

απ ο.τι θυμαμαι θα εδινες και συ πανελλαδικες Σουρωτηρι. Πως τα πηγες? πιανεις τη σχολη που θες φανταζομαι..