Δευτέρα, 12 Σεπτεμβρίου 2011

...την ζωή ποδήλατο.

Αφορμή για αυτό το ποστ στάθηκαν μερικά περιστατικά που είδα στον δρόμο, με ποδηλάτες να κάνουν διάφορες καφρίλες. Είδα ποδηλάτες να περνάνε κόκκινα φανάρια, ο ένας εξ αυτών μάλιστα φορτσάτος, είδα ποδηλάτες να στέκονται μέσα στην μέση του δρόμου δημιουργώντας ουρά πίσω μου, ποδηλάτες να παραβιάζουν προτεραιότητες, και πάει λέγοντας.

Δεν έχω τίποτα φυσικά με το ποδηλατικό κίνημα, το οποίο ανθίζει σιγά-σιγά στην χώρα μας και μπορώ να πω ότι αν όλοι οδηγούσαμε ποδήλατα, ή έστω ένα μεγάλο ποσοστό από εμάς, οι πόλεις μας θα ήταν πολύ πιο όμορφες. Με τους μαλάκες ανεξέλεγκτους ποδηλάτες έχω πρόβλημα.

Αναρωτήθηκα λοιπόν με ένα μου tweet αν οι ποδηλάτες υποχρεούνται να έχουν δίπλωμα ή έστω να ξέρουν τα σήματα. Ρητορικό το ερώτημα βεβαίως. Στον διάλογο που ακολούθησε, αναγκάστηκα να ψάξω τον ΚΟΚ, γιατί ήταν το μόνο κείμενο που θα μπορούσε να μας διαφωτίσει.

Φυσικά, πέρα από το τι λέει ο ΚΟΚ, θεωρώ αυτονόητη υποχρέωση των ποδηλατών, ακόμη και αν δεν το ζητά ο νόμος, να γνωρίζουν τους κανόνες που διέπουν τον δρόμο. Κυρίως για την δική τους ασφάλεια φυσικά και δευτερευόντως για τους οδηγούς των άλλων οχημάτων. Αν κάποιος παίρνει ένα ποδήλατο και βγαίνει στον δρόμο χωρίς να γνωρίζει τους κανόνες που τον διέπουν, εκτός από επικίνδυνο, τον θεωρώ και βλάκα.

Τι λέει λοιπόν ο ΚΟΚ;

Αρχίζει με κάποιους ορισμούς. Στο άρθρο 2 λοιπόν, ο ΚΟΚ μας ορίζει κάποιες έννοιες (τα bold δικά μου, για έμφαση):

Oδηγός: Πρόσωπo τo oπoίo oδηγεί κάθε είδoυς όχημα ή ζώα μεμoνωμένα ή σε αγέλες και πoίμνια ή ζώα όταν χρησιμoπoιoύνται για έλξη, για τη μεταφoρά πρoσώπων ή πραγμάτων ή ίππευση.

Ποδήλατο: Το όχημα δύο τουλάχιστον τροχών το οποίο κινείται με τη μυϊκή δύναμη εκείνων που επιβαίνουν και μπορεί να υποβοηθείται με βοηθητικό ηλεκτροκινητήρα μέγιστης συνεχούς ονομαστικής ισχύος 0,25 KW και η ισχύς του οποίου μειώνεται σταδιακά και τελικά μηδενίζεται όταν η ταχύτητα του οχήματος φθάσει τα 25 χλμ/ώρα ή νωρίτερα, εάν σταματήσει η ποδηλάτηση.

Πoδηλατόδρoμoς: Οδός ή τμήμα οδού απoκλειστικής κυκλoφoρίας πoδηλάτων.

'Αρα, το ποδήλατο είναι όχημα, ο ποδηλάτης είναι οδηγός οχήματος, και ο ποδηλατόδρομος είναι το μέρος εκείνο που επιτρέπονται μόνο ποδήλατα. Αυτό το τελευταίο φυσικά δεν μας λέει ότι τα ποδήλατα δεν επιτρέπεται να κυκλοφορούν στο οδόστρωμα.

Πιο κάτω, στο άρθρο 13, ο ΚΟΚ μας λέει πως "Kάθε κινoύμενo όχημα ή συνδυασμός oχημάτων επιβάλλεται να έχει oδηγό". Μάλιστα, αυτός ο οδηγός "επιβάλλεται να έχει την, κατά τις σχετικές διατάξεις προβλεπόμενη άδεια οδήγησης", το κοινώς λεγόμενο και δίπλωμα.

Το πρώτο κενό που προκύπτει είναι ακριβώς εδώ. Δίπλωμα για ποδήλατο δεν υπάρχει, άρα τι μπορούμε να υποθέσουμε; Ότι εφόσον ο ποδηλάτης δεν (μπορεί να) έχει δίπλωμα οδήγησης ποδηλάτου, δεν μπορεί να οδηγήσει ποδήλατο;

Η υπόθεση αρχίζει να αποκτάει περισσότερο ενδιαφέρον στο άρθρο 88, που μιλάει για τις άδειες κυκλοφορίας: "Δεν επιτρέπεται μηχανoκίνητo όχημα, ρυμoυλκoύμενo, μoτoπoδήλατo ή ζωήλατo όχημα, να κυκλoφoρεί oπoυδήπoτε στη Χώρα, αν δεν έχει εκδoθεί γι’ αυτό άδεια κυκλoφoρίας". Εδώ ο ΚΟΚ μας λέει ότι το ποδήλατο δεν υποχρεούται να έχει άδεια κυκλοφορίας (που πέραν του χαρτιού που ονομάζεται άδεια κυκλοφορίας, αυτό στα νέα ελληνικά σημαίνει ότι δεν επιτρέπεται να κυκλοφορεί, έτσι;!;!;!;).

Κοινώς, ο ΚΟΚ δεν προβλέπει από την μια δίπλωμα για τον ποδηλάτη, ούτε άδεια κυκλοφορίας για το ποδήλατο, αλλά από την άλλη τα θεωρεί απαραίτητα για "κάθε όχημα και οδηγό". Δηλαδή τι σκατά είναι ο ποδηλάτης ρε παιδιά, όταν δεν κινείται σε ποδηλατόδρομο αλλά στον δρόμο; Τι είναι; Είναι οδηγός (άρα πρέπει να ξέρει πως να οδηγάει), είναι πεζός, τι είναι αυτός ο χρήστης του οδοστρώματος;

Ελπίζω να καλυφθεί γρήγορα αυτό το κενό του ΚΟΚ πάντως. Μέχρι τότε, οι οδηγοί να προσέχετε τους ποδηλάτες και οι ποδηλάτες τους οδηγούς.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν θα ήθελα να είμαι στην θέση ούτε του ποδηλάτη, ούτε του οδηγού, ούτε του τροχονόμου στην περίπτωση ατυχήματος με υπαιτιότητα του ποδηλάτη.

8 σχολίασαν...:

Stratos Bacalis είπε...

τα ποδήλατα πρέπει να έχουν δικούς τους δρόμους κανονικά. Σαφώς να υπακούν στους κανόνες κυκλοφορίας κλπ. Αλλά όχι και να έχουν άδεια οδήγησης, πουθενά στον κόσμο δε γίνεται αυτό. Κι εμένα με ενοχλεί όταν παραβιάζουν σήματα, φανάρια, κλπ και είμαι και ποδηλάτης ο ίδιος

ria είπε...

αυτό με τη μεσαία λωρίδα κυκλοφορίας με τα ποδήλατα, μου γυρνάει το μάτι. αφού έχουν φάει τα φάσκελα σωρό, τότε ίσως και να πάνε δεξιά!

princess είπε...

Βαση ΚΟΚ παντως, πρεπει να αφηνεις λεει πλευρικη αποσταση ανω του εναμιση μετρου απο τον ποδηλατη... κι αντε καντο αυτο δηλαδη.... Παντως ως δικυκλιστρια, μπορω να σου πω, οτι με ποδηλατο στο δρομο με κινηση, πολυ δυσκολα θα βγω....

Johnnick_V είπε...

Σωστές επισημάνσεις.Νομίζω ότι η απάντησή σου βρίσκεται εδώ http://www.podilates.gr/node/428

Εξύμνoς είπε...

Καλησπέρες!! Γενικά δεν θα διαφωνήσω με την προσέγκισή σου..

"Δεν επιτρέπεται μηχανoκίνητo όχημα, ρυμoυλκoύμενo, μoτoπoδήλατo ή ζωήλατo όχημα, να κυκλoφoρεί oπoυδήπoτε στη Χώρα, αν δεν έχει εκδoθεί γι’ αυτό άδεια κυκλoφoρίας"

το παραπάνω κομμάτι όμως αναφέρεται για ΜΗΧΑΝΟΚΙΝΗΤΑ οχήματα. Όχι για ποδήλατα.

Εγώ ποδηλατώ συχνά και όποτε μπορώ να αντικαταστήσω τα ΜΜΜ με το ποδήλατο το κάνω. Η άποψή μου είναι ότι λάθος οδηγική συμπεριφορά θα έχει κάποιος ανεξάρτητα από το αν οδηγεί αυτοκίνητο, μηχανή ή ποδήλατο. Είναι θέμα παιδείας και εμπειρίας.

marie είπε...

συμφωνώ με τον Εξύμνο. είναι κυρίως θέμα συνήθειας. όταν συνειδητοποιηθούν τόσο οι οδηγοί άλλων οχημάτων και αποδεχτούν τους ποδηλάτες, όσο και οι ίδιοι οι ποδηλάτες, τα πράγματα θα βελτιωθούν. είναι αρχή ακόμη...

Marina είπε...

Οι ποδηλατες στην Αθήνα έχουν 2 μέτρα γλώσσα και τους αξίζει μία τουλάχιστον κατραπακιά. Θεωρούν ότι άπαξ και βγούν στις λεωφόρους, πρέπει όλοι να σταματήσουμε για να περάσουν. Δεν λογαριάζουν ούτε φανάρια (πώς δε με πάτησε ένας μία μέρα), ούτε φλάς για στροφή (με έβρισε πατόκορφα όταν έστριβα ότι τάχα μου δεν τον είδα που ερχόταν με τα 1000. Και δεν τον είχα δεί γιατί ούτε φώτα είχε, ούτε καμμία ένδειξη ότι κάποιος βρίσκεται κοντά μου στο σκοτάδι)και τα βρωμόλογα+ μούτζες δίνουν και παίρνουν. Θέλουν πάρα-πολύ ξύλο.

Ανώνυμος είπε...

Ο πεζός δεν θέλει δίπλωμα για να περπατήσει αλλά αν περάσει το πεζοφάναρο με κόκκινο προβλεπεται πρόστιμο. Το ότι δεν απαιτείται δίπλωμα δεν σημαίνει ότι επιτρέπεται η άγνοια του ΚΟΚ. Η κακή συμπεριφορά στο δρόμο είναι ζήτημα παιδείας όπως είπε και ο φίλος νωρίτερα. Από την εμπειρία μου πάντως θα έλεγα ότι ο πρωταθλητης της κακής συμπεριφοράς αλλά και της παρανομίας στο δρόμο είναι ο γιωταχής και όχι ο ποδηλάτης. Ας το σκεφτόμαστε αυτό κάθε φορά που παρκάρουμε παράνομα ή καθε φορά που περνάμε το όριο ταχύτητας.